کدام تابلو مناسب شغل شماست؟

کدام تابلو مناسب شغل شماست؟

دو عنصر موثر در طراحی و اجرای تابلو مشاغل، سلیقه و شغل مشتری است. اینکه شما در چه حرفه ای فعالیت می کنید، می تواند بر روی شکل، اندازه و دیگر مؤلفه های تابلوی شما تاثیری به سزا داشته باشد.

به عنوان مثال، یک تابلوی مطب با تابلویی که بر سردرب یک رستوران دیده می شود، بسیار متفاوت است. این تفاوت ها در اصل به مؤلفه های اصلی ​تابلوسازی مثل رنگ، ابعاد، فونت، نورپردازی و… مربوط می شود.

البته این یک قانون الزام آور و تشریعی نیست بلکه هر تابلویی را می توان برای مشاغل مختلف به کار برد اما آنچه در عرف، متداول شده رعایت بعضی موارد برای تابلوسازی مشاغل است و یا اینکه دلایل علمی، روان شناختی و امثالهم برای به کارگیری یک رنگ یا فونت خاص در تابلو وجود دارد.

باید به این نکته توجه داشت که امروزه تابلوسازی، دیگر فقط یک هنر بصورت مطلق نیست بلکه تلفیقی از هنر، تجربه و دانش های مختلف از رنگ شناسی و روان شناسی و جامعه شناسی گرفته تا طراحی و گرافیک و شیمی و فیزیک و بسیاری از علوم دیگر.

لذا اکثر شرکت های تبلیغاتی که کار تابلو سازی را به صورت اصولی انجام می دهند، مجموعه ای از پرسنل را که در امور مختلف مهارت دارند در خود جای داده اند. بنابراین توصیه می کنیم که اگر می خواهید از صرف هزینه تان نتیجه بگیرید این کار را به هر کسی نسپارید.

همانطور که درخیابان های محله و شهرتان دیده اید، معمولاً تابلوهای مشاغل مختلف دارای تفاوتهای آشکاری با یکدیگر هستند. ما در این مقاله سعی نموده ایم تا ضمن تشریح این تفاوت ها، به این سوال مهم پاسخ دهیم که: ((کدام یک مناسب شغل شما است؟))

کدام تابلو مناسب شغل شماست؟

 

مؤلفه های مختلف طراحی در تابلوسازی مشاغل
خب، قبل از هر چیز باید با مولفه های اصلی طراحی تابلو مغازه آشنا شوید تا ضمن درک بهتر تنوع طرح های گوناگون، بتوانید انتخابی صحیح و آگاهانه داشته باشید.
مشخصه هایی که برای تابلوسازی مشاغل در نظر گرفته می شوند، عبارتنداز: “ابعاد”، “رنگ”، “متریال”، “فونت”، “نورپردازی”، “طراحی برای حروف برجسته و سه بعدی”، “اشکال، خطوط، شکلک ها وطرح ها”، “ویژگی های محل نصب”، “گروه مخاطبان”، “ترکیب محتوا”

 

پیشنهاد مطلب: ” تابلوسازی و کاربردهای تابلو مغازه ” و ” تابلو فروشگاه روشی برای جذب مشتری بیشتر ”

 

ابعاد ومحل تابلوسازی :
پر واضح است که نمی توان برای هر تابلو مغازه، فروشگاه یا شرکتی هر تابلویی را با اندازه و ابعاد دلخواه، طراحی و اجرا نمود.
ابعاد یا همان اندازه تابلو، به عوامل متعددی بستگی دارد.

البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که ابعاد و بعضی دیگر از مشخصات آن، باید مطابق با قوانین و مقررات مصوب، ازجمله مقررات تبلیغات شهری و آیین نامه ملی ساختمان(علایم و …) باشند. به عنوان مثال برای بعضی از مشاغل خاص در این مجموعه قوانین، مرزبندی صورت گرفته و اندازه،های مینیمم و ماکزیمم تعریف شده است.

اما غیر ازآن، مسلماً نکات دیگری نیز در رابطه با ابعاد ، در نظر گرفته می شود که نوع شغل یکی از تاثیرگذارترین عوامل است. اینکه شما می خواهید تابلویی صرفاً از نوع شناسایی داشته باشید که فقط مانند پلاک ساختمانی عمل نموده و شناسایی محل کار شما را از سایرین، امکان پذیر سازد یا اینکه هدف تبلیغاتی و یا تجاری دارید نیز در ابعاد و بهره برداری بهینه از آن موثر است.

همچنین محلی که قرار است سفارش تابلوسازی شما در آن نصب شود، هم به لحاظ مختصات دقیق نقطه نصب (ارتفاع، طول​، عرض و پیش آمدگی) و هم به لحاظ شرایط محیطی محله: آیا بافت محله قدیمی و فرسوده است یا بالعکس؟ آیا اکثر ساختمان ها و املاک هم جوار،کاربری مسکونی دارند و یا تجاری و آموزشی و غیره؟ پهنای گذرگاه ها اعم از کوچه و خیابان چقدر است؟ بطورکلی شرایط ساختمان محل کارتان می تواند در این زمینه تعیین کننده باشد.

رنگ در تابلوسازی :
شاید یکی از مهمترین مشخصه های​ تابلو سازی، که آن را برای استفاده بعضی مشاغل، مناسب و متناسب برای بعضی دیگر، نامناسب می کند، رنگ یا رنگ های به کار رفته در آن است.

رنگ بندی می توانند تاثیر به سزائی بر احساسات افراد بگذارند. روان شناسی رنگ ها از جمله علومی است که آموختن آن برای یک تابلوساز بسیار ضروری است. اغراق نیست، اگر بگوییم خواص روان شناختی نهفته در رنگ ها معجزه می کنند. بعضی از رنگ ها احساس آرامش و امنیت، بعضی تحریک هیجان و برخی دیگر ترس و اضطراب را القاء می نمایند.

رنگ ها و خواصشان از اصلی ترین مباحث تابلوسازی مشاغل محسوب می شوند، چرا که هر شغلی بسته به نوع ومحتوا برای جذب مشتری نیازمند تحریک حس خاصی در مشتری است. یک کلوپ بازی محیطی برای ارضای نیازهای هیجانی افراد است اما در یک سالن ماساژ باید تمام توان را برای القای آرامش به مشتری به کار گرفت.

شاید تصورکنید مبحث رنگها و کاربردش در تابلوسازی مشاغل به شناخت همین خواص ختم می شود. اگر اینچنین است باید بدانید که سخت در اشتباهید! یک تابلوساز ماهر و چیره دست ضمن تسلط کامل بر دسته بندی و طبقه بندی انواع رنگ، به خوبی می داند که در سفارشی که برای یک شغل خاص می سازد، باید در هر قسمت، از چه رنگی استفاده کند.

او دقیقاً می داند برای زمینه چه رنگی را در کنار رنگ قاب دور و رنگ حروف و سایر قسمت ها به کار ببرد، تا یک جلوه بصری عالی با اثرگذاری بالا خلق کند. علاوه بر اینها او می داند برای به دست آوردن یک رنگ فرعی و یا جدید، کدام رنگ ها را به چه میزان و در چه شرایطی با یکدیگر ترکیب کند و این یعنی مبحث مفصل و پیچیده ترکیب رنگ ها!

خواص رنگ ها در تابلو سازی مشاغل (تئوری رنگ ها در کسب و کار)
• قرمز: رنگی قوی که تداعی کننده انرژی، فعالیت، تحرک و قدرت است. از رنگ قرمز می توان به عنوان سنبلی برای هیجان، انرژی و یا خطر استفاده کرد.
استفاده از رنگ قرمز برای تابلوسازی مشاغلِ پرتحرک که مبتنی بر فعالیت زیاد هستند، توصیه می شود. این رنگ، سرعت و قدرت محصول و یا خدماتتان را تداعی می کند. قرمز از آن جهت که نشان قدرت است برای برندهای برجسته و مطرح یا سمبلیک مناسب است.

monji tablo9 256x256 1

در قسمت های بعدی ابتدا به تکمیل تئوری رنگ ها در کسب و کار می پردازیم و تاثیر هر یک از رنگ ها را در تابلوسازی مشاغل بررسی می کنیم، سپس به تشریح سایر فاکتورهای مؤثر مثل متریال، فونت و… پرداخته و در پایان نیز با بررسی مطالب گفته شده، مشخص می کنیم که کدامیک برای مشاغل مختلف، همچون فروشگاه و مغازه، سالن های زیبایی، رستوران، فست فود، باشگاه های ورزشی، و… مناسب تر هستند؟

ادامه دارد … کدام تابلو مناسب شغل شماست؟ ( قسمت دوم )

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *