موارد استفاده از حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

حروف برجسته فلزی در تابلوسازی به حروفی اطلاق می شود که با استفاده از فلزات متعدد مانند مس، آلومینیوم، برنج، روی ، استیل و برنز طراحی و پیاده سازی می شود. این حروف دوام و مقاومت بالایی دارند و در حوزه تابلوسازی از انواع متعدد آن برای ساخت حروف برجسته فلزی استفاده می شود.

حروف برجسته فلزی قابلیت انتقال نور را دارا نیستند و به همین دلیل  به شکل بدون نور پیاده سازی می شوند اما با ابداع ترفندهایی مانند نور اندریک و استفاده از متریال های ترکیبی، می توان حروف برجسته فلزی را نیز به شکل با نور اجرا و پیاده سازی کرد.

“حروف برجسته فلزی در تابلوسازی” قابلیت لبه کاری و برجستگی را دارند و می توان آنها را گالوانیزه کرد تا کارایی و دوام آنها در برابر رطوبت و آلاینده های شیمیایی بیشتر شود.

موارد استفاده از حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

اگر بخواهیم در مورد حروف برجسته فلزی در تابلوسازی با هم صحبت گنیم بهتر است قبل از آن کمی در مورد ساخت حروف ترکیبی که در اهمیت بالایی دارد بگوییم.

با ورود تکنولوژی به حوزه تابلوسازی امکان ساخت حروف ترکیبی فراهم شده است و می توان حروف برجسته فلزی را با حروف برجسته چلنیوم و حروف برجسته پلاستیک و یا پلکسی ادغام کرد و یک تابلو حروف ترکیبی زیبا سفارش داد.

در این حالت با یک تیر دو نشان می زنیم هم می توانیم زیبایی استیل را داشته باشیم و هم می توانیم از زیبایی های حروف برجسته پلاستیک، چلنیوم یا پلکسی گلاس بهره مند شویم. در این صورت رویه حروف از جنس پلاستیک چلنیوم یا پلکسی است و لبه ها می توانند از نوع استیل یا فلزهای دیگر باشند که در تابلوسازی، تابلو چلنیوم از بارز ترین آن ها است.

موارد استفاده از حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

همه چیز درباره حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

نور پردازی حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

تابلو فلزی به دو صورت بدون نور و با نور قابل اجرا است. به علت اینکه فلز نمی تواند نور را از خود عبور دهد این تابلو معمولا در مکان هایی که نیاز به نور ندارند نصب می شود اما اگر بخواهید از نور برای تابلو تبلیغاتی فلزی خود استفاده کنید دو روش پیش روی شما است:

موارد استفاده از حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

نور اندریک

در این روش حروف برجسته فلزی با فاصله ای یک سانتی متری از زمینه تابلو جاسازی می شوند و در این فضا جاسازی شده لامگ های اس ام دی قرار می گیرندک. بعد از اتمام نصب تابلو، هنگامی که تابلو روشن می شود نور مخفی به شکل سایه و روشن از زیر حروف برجسته فلزی به زمینه تابلو، تابانده می وشد و جلوه کلاسیک و جذابی را برای تابلو فراهم می کند.

روش ترکیبی

یعنی استفاده از پلکسی در رویه حروف که امکان نورپردازی را برای حروف فلزی فراهم می آورد.

ساخت تابلو حروف برجسته فلزی

مرحله اول: مانند طراحی دیگر حروف برجسته، برای ساخت تابلو حروف فلزی نیز ابتدا حروف مدنظر مشتری توسط نرم افزار های کامپیوتری طراحی می وشد و فونت و ضخامت حروف مشخ می شود.

مرحله دوم: در این مرحله برش طرح حروف برجسته با استفاده از سی ان سی از روی طرح یا توسط پلات گرفتن انجام می پذیرد می توان این مرحله را توسط قیچی دستی انجام داد اما به کار گیری از قیچی دستی سبب ایجاد لبه های خش دار و برنده می شود. در صورتی که دستگاه برش لیزری این عمل را به آسانی و با لبه های صاف ظرف مدت اندکی انجام می دهد.

مرحله سوم: بعد از برش حروف برجسته فلزی، نوبت به آماده سازی لبه های یک تا چهار سانتی متری و کار کردن لبه ها به دور طرح برش خورده می رسد.

مرحله چهارم: در این مرحله از کار زمان چسباندن لبه ها بر روی بدنه است. در حروف برجسته گالوانیزه  برای لبه کاری و چسباندن لبه کار بر روی طرح از قلع به کار گرفته می شود اما اگر بخواهیم از رنگ های کوره ای استفاده کنیم، برای چسباندن لبه بر روی بدنه حروف باید از زرجوش استفاده شود.

که علت این کار این است که اگر از زرجوش استفاده نشود در زمان حرارت دهی در کوره لبه از رویه جدا می شود. بعد از چسباندن لبه ها بر روی بدنه حروف، نوبت به سمباده زنی دور حروف و از بین بردن لبه های تیز و برنده می رسد که این کار توسط دستگاه یا توسط برس های سیمی و یا سنباده های نرم توسط دست تابلوساز انجام می گیرد.

موارد استفاده از حروف برجسته فلزی در تابلوسازی

مرحله پنجم: حروف برجسته فلزی در تابلوسازی که از نوع حروف استیل ساخته می شوند نیاز به رنگ ندارند اما اگر از دیگر متریال ها استفاده کرده اید در این مرحله از کار نوبت به رنگ آمیزی حروف یا به اصطلاح استروک دادن حروف است.

استروک دادن یعنی استفاده از لایه ای اضافی بر روی لایه اصلی و سپس آنه کاری کردن یا همان گالوانیزه حروف، حروف برجسته فلزی قابل پیاده سازی  در رنگ های مختلف می باشند. بعد از ساخت حروف در کارگاه تابلوسازی، حروف با استفاده از تینر شسته می شوند و با بهره گیری از رنگ های پلی اورتان رنگ آمیزی می شوند.

مرحله ششم: چون حروف برجسته فلزی نمی توانند نور ارا ز خود وبر دهند معمولا از آنها در فضاهایی که نصب تابلو تبلیغاتی و دیده شدن آن نیاز به نور ندراند و خود فضا حاوی نور کافی برای مشاهده تابلو است بیشتر استافده می شود اما اگر بخواهید تابلو فلزی با نور داشته باشید در این مرحله نوبت به نوردهی حروف برجسته فلزی است.

در این مرحله از کار، لامپ های اس ام دی در یکفضای خالی مابین زمینه و حروف گنجانده می شوند که بعد از روشنایی لامپ های اس ام دی نور به سطح حروف تابیده می شود و یک تابلو تبلیغاتی زیبا به نمایش گذاشته می شود.

مرحله هفتم: نصب تابلو در محل و انتقالات اضافات به پشت کار و برطرف سازی  عیوب می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *