تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

در جواب به سوال تابلو ال ای دی چیست باید گفت که تابلو ال ای دی یک نمایشگر دیجیتال است که برای تبلیغات کاربرد فراوانی دارد. این نوع تابلوها طراحی شده اند تا جایگزین تابلوهای فلورسنت متعارف و نئونی شوند.

این تابلوها بهترین گزینه ی نورپردازی در محیط های داخلی می باشد. امروزه استفاده از فناوری ال ای دی پیشرفت کرده است اما تابلوهای ال ای دی نوعی فناوری تازه برای تبلیغات هستند و به خاطر ظاهر پر زرق و برق و داشتن طراحی و ویژگی های خلاقانه در حال گسترش هستند.

تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو ال ای دی چیست

تابلوهای ال ای دی را می توان به دو دسته کلی روان و ثابت دسته بندی کرد. در تابلوهای ثابت نوشته ها قابلیت حرکت ندارند و تصویر ثابت است اما در تابلوهای روان همچنان که از نام آن معلوم است، تبلیغات و نوشته ها قابل حرکت هستند.

حال که تا حدودی داسنتید که تابلو ال ای دی چیست خوب است که بدانید که تابلوهای ال ای دی به گونه ای طراحی شده اند که شرایط نوردهی مناسب تری را فراهم می کنند. تابلو های ال ای دی عموما دارای یک قاب آلومینیومی سبک وزن می باشند که دارای سه لایه است.

تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

همه چیز در مورد تابلو ال ای دی

طراحی

در صنعت تابلوسازی قاب یکی از اصلی ترین قسمت های تابلو ال ای دی می باشد چرا که  چهارچوب نوردهی را تعیین می کند. تراشه های ال ای دی، صفحه هدایت کننده نور و  یک دیفیوزر (پخش کننده ی نور) سه لایه ی تشکیل دهنده ی قاب می باشند.

عموما دیفیوزر درست در جلوی صفحه ی هادی نور قرار دارد و وظیفه ی آن این است که نور را به صورت یکدست در صفحه ی تابلو پخش کند. یک منعکس کننده هم درست در پشت صفحه ی هادی نور قرار دارد.

یکی دیگر از قسمت های مهم تابلو ال ای دی تکیه گاه محکم آن می باشد که بر ظاهر کلی تابلو نوردهی تأثیر گذار است. برای ایمنی بیشتر تابلو های ال ای دی مجهز به یک سیستم هیت سینک نیز می باشند.

تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

کیفیت نور

صفحه ی هدایت کننده ی ال ای دی از ابزارهای نوری می باشد که به گونه ای طراحی شده است که هنگام وصل شدن به منبع برق به صورت یکدست شروع کند به نوردهی و انتشار روشنایی.

که به عنوان مثال در تابلو چلنیوم نیز شاهد این موضوع هستیم. صفحه ی هادی نور و دیفیوزر هماهنگ با هم کار می کنند تا نور را به صورت متوازن و گسترده پخش و منتشر نمایند. فناوری نوردهی استفاده شده در تابلوهای ال ای دی سبب می شود که آن ها بدون چشمک زدن و وجود تداخلات رادیویی به صورت فوری روشن شوند.

مواد سازنده و رنگ

تا به اینجا بیان کردیم که تابلو ال ای دی چیست و در رابطه با طراحی و کیفیت نور آن نیز صحبت کردیم در ادامه درباره مواد سازنده و رنگ تابلو صحبت می کنیم. بهترین ماده برای چهارچوب تابلو ال ای دی، آلومینیوم می باشد که از آن برای کاور پشتی نیز استفاده می شود. خود ال ای دی ها عموما از آلومینیوم، گالیوم و آرسنید ساخته می شوند.

مقداری ناخالصی نیز به آن ها اضافه می شود تا الکترون های آزاد ایجاد شوند و رسانایی مواد نیمه رسانا را افزایش دهند. این ناخالصی ها می توانند تعیین کننده ی رنگ نور نیز باشند، به همین دلیل است که بدون وجود فیلتر می توان به رنگ دلخواه دست پیدا کرد. لامپ های ال ای دی می توانند نور سفید را نیز تولید نمایند.

تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

میزان صرفه جویی در مصرف انرژی

اما مبحث مهم در جواب سوال “تابلو ال ای دی چیست”، میزان مصرف انرژی این نوع تابلو است. لامپ های ال ای دی در مقایسه با دیگر وسایل نوردهی مانند لامپ های رشته ای و حتی لامپ های کامپکت فلورسنت به میزان بسیاری انرژی کمتری مصرف می کنند.

میزان مصرف انرژی یک لامپ ال ای دی حدود شش وات تخمین زده شده است در حالی که می توانند به اندازه لامپ هایی که حداقل دو برابر این میزان برق مصرف می کنند نوردهی باکیفیت داشته باشند.

انواع تابلو ال ای دی چیست

تابلو ال ای دی ثابت: در این نوع تابلو نوشته و تصاویر نمایشی به صورت کاملا ثابت و بدون حرکت هستند و تنها از خود نور ساطع کرده و ذهن بیننده را درگیر می کنند .

تابلو ال ای دی روان: در این نوع تابلو نوشته و تصاویر متحرک هستند و دارای انیمیشن زیبایی می باشند. تابلو ال ای روان به مدل های زیر تقسیم می شود:

تابلو ال ای دی تک رنگ: در این نوع تابلو تنها یک رنگ به نمایش در می آید. مثلا اگر شما رنگ قرمز را برای تابلوی تبلیغاتی خودتان انتخاب می کنید همه نوشته ها و تصاویر با رنگ قرمز به نمایش گذاشته می شوند.

تابلو ال ای دی سه رنگاین نوع تابلو ها دارای سه رنگ جدا هستند. مثلا می توانید بخشی از متن را با رنگ قرمز ،  بخشی سبز و بخشی هم با یک رنگ دیگر به نمایش بگذارید.

تابلو ال ای دی تمام رنگ: این نوع تابلو برآورده کننده همه انتظارات مشتری از یک تابلوی تبلیغاتی است که می توانید در آن هر چیزی شامل فیلم، عکس، تیزرهای تبلیغاتی و متن ها را به نمایش بگذارند.

تابلو ال ای دی چیست و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

در این مقاله بیان کردیم که تابلو ال ای دی چیست و همچنین ویژگی و انواع این تابلوها را نیز بیان کردیم. اما مناسب است که بدانید که شما در زمان انتخاب هر کدام از این تابلو ها، مناسب است که ابتدا تابلوسازی مناسب و با تجربه را برای این کار انتخاب کنید تا بتواند تابلو تبلیغاتی شما را به نحو احسن آماده کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *