چلنیوم در رشت

معنای نام چلنیوم و تاریخچه ساخت آن :

همان طور گفته شد چلنیوم ( channelium) از ترکیب دو کلمه channel + aluminium  تشکیل شده است . دو دلیل برای این نامگذاری وجود دارد :

1) دلیل اول جنس آلومینیوم است که در ساخت آن بکار می رود .

2) علت دوم کاربرد کلمه channel که در زبان لاتین به جسم u  شکل اتلاق می شود . از آنجا که حروف و اشکال بعد از چسباندن نوار لبه به کناره ها ، شکل u مانند می گیرند به آنها channel می گویند . با توجه به توضیحات بالا اسم این جسم چنلیوم است ولی در ایران به نام چلنیوم مطرح است .

 

تاریخچه چلنیوم :

 

چلنیوم نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی ، توسط یک شرکت  اسپانیایی به نام mci به وسیله آلیاژ آلومینیوم ساخته شد و به صورت ورق هایی با سطح آینه مشابه فلز استیل وارد بازار شد . شرکت mci این محصول را با نام تجاری آلوراپید (alurapid) وارد بازار کرد . در ایران چنانچه نام alurapid یا made in spania روی محصول حک شده باشد ، نشان دهنده این است که این محصول مربوط به شرکت mci است.

چلنیوم در رشت
چلنیوم در رشت

تابلوی چلنیوم در تابلوسازی :

در حوزه تابلوسازی ، تابلوی چلنیوم یکی از محبوبترین نوع تابلوهای تبلیغاتی شناخته شده است . بیشتر به عنوان تابلو مغازه توسط اصناف و کسبه هایی که در اشتغال های متعدد مشغول به کار هستند همچون موارد ذیر مورد استفاده قرار می گیرد .

  • تابلو مغازه پوشاک
  • تابلو مغازه طلافروشی
  • تابلو مغازه املاک
  • تابلو مغازه خرازی
  • تابلو مغازه میوه فروشی
  • تابلو مغازه شیرینی فروشی
  • تابلو مغازه کتابفروشی و لوازم التحریر
  • تابلو مغازه لوازم ورزشی
  • تابلو مغازه ساعت فروشی

شما با سفارش تابلو چلنیوم در واقع با یک تیر دو نشان می زنید . هم یکی از مدرن ترین و به روزترین تابلوی تبلیغاتی را جهت معرفی نام و برند تجاری خود استفاده می کنید و هم یک جلوه و نمای جذابی را برای مکان کسب خود فراهم می سازید  .

کاربرد رول چلنیوم در ساخت تابلوی چلنیوم :

تابلو چلنیوم با استفاده از رول چلنیوم و پلکسی گلاس ساخته می شود  . رول چلنیوم در سایزهای 7 ، 9 و11 سانتیمتر با رنگهای جیوه ای ، طلایی و مشکی در بازار موجود است . در حال حاضر در ایران به غیر از برند اسپانیایی alurapid که گرانترین آن نیز می باشد ، نوع تایوانی آن با نام تجاری aluband و انواع چینی آن با نام های تجاری آلوشاین (alushine) ، آلوتیپ (alutape) ، سهند (sahand) و غیره موجود است .

تفاوت چلنیوم اصلی نسبت به چلنیوم متفرقه موجود در بازار در چیست ؟

چلنیوم اصلی از لبه ضخیمی معادل 2.8 میلیمتر تشکیل شده است . به همین علت از استحکام خوبی بخصوص در حروف بزرگ و درشت ، برخوردار است . تابلو سازهای باتجربه و حرفه ای برای ساخت حروف درشت و بزرگ حتماً از چلنیوم اصل استفاده می کنند . محصولات متفرقه لبه نازکی دارند ، به راحتی تغییر شکل می یابند و می توانند برای ساخت حروف کوچک مورد استفاده قرار بگیرند . تفاوت دیگر جنس اصل از باقی جنسها مقاومتش نسبت به تغییرات جوی و اشعه آفتاب است به نحوی که با گذشت زمان تغییر رنگ نمی دهند .

انواع تابلوی چلنیوم :

قبل از اینکه از انواع تابلوهای چلنیوم بخواهیم بحث کنیم ، شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که :

تفاوت تابلوهای چلنیوم با یکدیگر چیست ؟

علاوه بر متریال های مصرفی ، عمده ترین تفاوتی که هر تابلو چلنیوم با نوع دیگرش دارد ، در نحوه نصب بلوک های اس ام دی است که روی پلیت پی وی سی سوار می شوند .

 

تابلوی چلنیوم ساده :

تابلوی چلنیوم ساده از اولین نوع ساخت تابلو چلنیوم می باشد که به شکلی ساده اجرا و پیاده سازی می شود . در واقع تابلو چلنیوم ساده با استفاده از لبه چلنیوم که این لبه از رول چلنیوم در رنگ ها و اندازه های متفاوت ، پلکسی گلس در رنگ ها و طرح های مختلف ، ورق پی وی سی ، لامپ های اس ام دی و منبع تغذیه ساخته می شود .

 

تابلوی چلنیوم دوبل :

در ساخت تابلوی چلنیوم دوبل از دو عدد پلکسی در رنگ های مختلف استفاده می شود . استفاده از دو پلکسی دید زیباتر و جلوه جذابتری را نسبت به تابلوی چلنیوم ساده فراهم می سازد . برای نورپردازی از لامپ های اس ام دی و معمولاً از ورق پی وی سی جهت زیرسازی کار استفاده می شود .

یک مدلی که برخی از افراد در ساخت تابلو چلنیوم دوبل سفارش می دهند ، استفاده از پلکسی طرح دار است . این مدل پلکسی می تواند شامل طرح سنگ ، طرح چوب و یا اشکال هندسی دیگر باشد . نحوه ساخت تابلوی چلنیوم دوبل طرح دار نیز بدین شکل است که ابتدا طرح ترسیم شده روی پلکسی اول برش می خورد . سپس پلکسی گلس دوم هم برش خورده و دو پلکسی با استفاده از چسب های مخصوص به هم فیکس می شوند .

تابلوی چلنیوم رینگی :

رینگ نوعی برش است که بر روی لبه های حروف برجسته از نوع استیل ، چلنیوم ، پلاستیک و فلز قابل اجراست . با رینگی کردن لبه های حروف برجسته چلنیوم ، تابلو جلوه جذابتری پیدا می کند . زیرا برش های رینگی در طرح های هندسی منظم و نامنظم اجرا می شوند و زمانی که لامپ های اس ام دی از پشت این طرح ها تابلو را روشن می کنند ، زیبایی تابلو دو چندان می شود .

 

چلنیوم در رشت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *