آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران

برای آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران ابتدا مناسب است که اطلاعاتی را درباره تاریخچه آن بدست آورید. تبلیغات که امروزه به عنوان برترین عامل در کسب و کار موفق محسوب می شود، پیش از به وجود آمدن صنعت چاپ شناخته نشده بود.

راه اندازی کسب و کار و پیشرفت آن بدون تبلیغات انجام می شد. به تدریج با رشد جمعیت و به وجود آمدن کسب وکار مشابه به هم، تبلیغات رونق گرفت.

البته انچنان که تعریف شده اولین پیام ها به وسیله مصریان بر روی کوزه ها انجام می شد اما آنچه در تاریخ نگاشته شده است که پس از اختراع صنعت چاپ به وسیله پوتنبرگ، پیش از به وجود آمدن ماشین ها، صاحبان کسب و کار برای مسافران تابلوهایی بر سر راه ها نصب می کردند که مسافران را به سمت استراحتگاه ها و رستوران های بین راهی هدایت کنند.

بعد از آن به تدریج صنعت لیتوگرافی که به وجود آمد، این تابلوسازی ها به وسیله آن پیشرفته تر شد و به صورت رنگی با محتوای بهتری تولید می شد. با زیاد شدن تعداد ماشین ها، پوسترهای تبلیغاتی تبدیل به تابلوهای عظیمی شد.

در سال هزار نهصد، در آمریکا، کمپین تبلیغاتی به وجود آمد. با به وجود آمدن صنعت های مختلف تابلوسازی مانند چاپ بنر، چراغ های بزرگ نورافشانی و غیره، به تدریج تابلوهای مغازه، بیلبوردها و غیره نیز به وجود آمد.

آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران

صنعت تابلوسازی

صنعت تابلوسازی در ایران، در دهه چهل شمسی آغاز شد. این تابلوسازی به وسیله قلم بر روی پارچه و چوب انجام می شد. اساتید خوشنویسی که در آن زمان بسیار دیده می شدن  بر روی کاغذ، چوب، پارچه، فلز و مواد دیگر، کلمات سفارش دهنده را می نوشتند و آن را در جای مورد نظر نصب می کردند.

کم کم با پیشرفت صنعت تابلوسازی در کشورهای پیشرفته جهان، ایران نیز پیشرفت خود را آغاز کرد و این پیشرفت با تابلو نئون و سپس با تابلو چلنیوم، شروع به پیشرفت نمود.

آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران

همه چیز درباره صنعت تابلوسازی در ایران

صنعت تابلوسازی در ایران و تکنولوژی آن

تابلوسازی در ایران از شیشه، چوب، کاغذ، سنگ به تابلوهای نئون تبدیل شد. تابلوهای نئون که ساخته شدند، شهرها رنگ تازه ای به خودشان گرفتند؛ تابلوهای نئون به دلیل جلب توجه بیشترشان، طرفداران زیادتری پیدا کرد.

تابلوهای نئون به دلیل مشکلاتی که داشتند از جمله سوختن لامپ های نئون و یا شکستن آنها و غیره خیلی زود جای خودشان را به تابلوهای حروف برجسته دادند.

نسل اول تابلوهای حروف برجسته تابلو چلنیوم بود که با سرعت زیادی جای تابلو نئون را در ایران گفت و به دلیل تنوع طلبی و مغز متفکر تابلوسازان، پیشرفت چشمگیری کرد تا جایی که اکنون انواع تابلوهای حروف برجسته از مرز 50 مدل گذشته است.

برخی از پرطرفدارترین انواع تابلو حروف برجسته عبارتند از: تابلو حروف برجسته چلنیوم، استیل، پلکسی، برنجی، لترمکس، لاسوگاسی، رینگی و غیره

آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران

پله های پیشرفت صنعت تابلوسازی در ایران

شیشه، چوب، کاغذ، خوشنویسی

نئون شیشه ای

نئون پلاستیکی

حروف برجسته چلنیوم

حروف برجسته پلکسی گلاس

حروف برجسته فلزی

حروف برجسته شیشه ای

تابلوسازی کامپوزیت

تابلو چوبی ترموود

انواع تابلوهای تبلیغاتی امروزی

همانطور که در بالا نیز اشاره ای شد، امروزه برای جذب کردن مشتری از روش های مختلفی استفاده می کنند که بکارگیری از تابلوسازی از جمله موثر ترین این روش های است.

در اصل تفاوتی نمی کند که کسب و کار مد نظر بزرگ باشد یا کوچک، آنچه که مهم است، استفاده از انواع تابلوسازی در اندازه های مناسب خواهد بود. حال اگر آشنایی مناسبی از انواع تابلوهای تبلیغاتی دارید ما در ادمه مقاله به توضیح مهم ترین آنها می پردازیم

تابلو چلنیوم

می توان گفت که تابلو چلنیوم از محبوب ترین تابلوهای تبلیغاتی محسوب می شود که بیشترین استفاده را به جهت داشتن نمای براق و درخشان دارد.

تابلوسازی مدل چلنیوم به شکل های مختلفی مانند چلنیوم ستاره ای، کریستالی، دوبل، طلایی، لترمکس و ساده انجام می شود و از آنجایی که عامل نورپردازی در این نوع تابلوها خیلی جالب در نظر گرفته می شود، این نوع تابلو تبلیغاتی را به محبوبترین روش برای جذب مشتری تبدیل کرده است. ضمن اینکه در نظر گرفتن حروف برجسته در تابلو چلنیوم آن را بیش از پیش جذاب تر کرده است.

تابلو لایت باکس

این نوع تابلو تبلیغاتی به صورت یک باکس ساخته می شود و تبلیغات روی آن از طلق پلکسی گلاس استفاده خواهد شد. استفاده از تابلو لایت باکس در فضاهای خارجی و داخلی مرسوم است با این تفاوت که در فضاهای خارجی، از تابلو ضد آب با ضخامت بیشتر بهره گرفته می شود.

گفتنی است متریالی که برای این نوع تابلو در نظر گرفته می شود، عموما ام دی اف، پلکسی گلاس و آلومینیوم است. همچنین در تابلوسازی می توان تابلو لات باکس را بدون نور و هم با نورپردازی در نظر گرفت.

آشنایی با صنعت تابلوسازی در ایران

تابلو استیل

با توجه به تنوع رنگ و طرح در تابلوهای تبلیغاتی استیل، شاید بتوان این نوع تابلو را جزو پرطرفدارترین تابلوها به شمار آورد. ضمن اینکه ترکیب حروف استیل با پلکسی، طرح های جذابی را بر روی تابلو به نمایش در می آورد که در نتیجه سبب جذب مشتری خواهد شد.

از ویژگی های تابلو استیل در تابلوسازی لبه های حروف است که دارای جنس استیل هستند که با استفاده از قلع حلیم شده اند. ضمنا این تابلوها دارای مقاومت خیلی عالی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی هستند که به همین دلیل به کرات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

تابلو نئون

یکی دیگر از انواع تابلوهای تبلیغاتی که در بین مردم محبوبیت دارد، و استفاده های فراونی نیز از آن می شود، تابلو نئون است که در انواع نئون پلاستیکی و نئون شیشه ای در نظر گرفته می شود.

این نوع تابلو در رنگ های مختلفی در نظر گرفته می شود که از جمله می توان به رنگ صورتی هیدروژنی اشاره کرد. ضمنا گفتنی است که در تابلوسازی این نوع تابلو از روش حرارت دادن به شیشه استفاده خواهد شد. از معمول ترین مکان هایی که از تابلو نئون به کار گرفته می شود نیز می توان به تابلو مغازه اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *