آنادایز تابلو چلنیوم چیست و چه تاثیری در کیفیت تابلو دارد؟

آنادایز تابلو چلنیوم از جمله مواردی است که در صنعت تابلوسازی امروزه یک موضوع مهم و داغ شمارده می شود. اما خوب است که شما نیز در این باره اطلاعاتی را داشته باشید.

علم آنادایز کمک می کند تا تابلو چلنیوم مقاومت کافی را برای ایستادن در مکان های و هم جواری دائمی با عواملی مانند باران، باد، اشعه ماوراء بنفش و غیره داشته باشد.

به این صورت است که کار با به کار گرفتن آنادایز تابلو چلنیوم، این تابلو بیشتر از قبل در حوزه تبلیغات محبوبتر شده است، چرا در این صورت دارای مقاومت بیشتری است.

امروزه تابلو چلنیوم در انواع مختلف، الماسی، لترمکس، پلکسی و غیره تولید می شود که هر یک از آنها با برش های مختلف به شکل تابلو چلینوم و ورق های پلکسی ایجاد گشته و نمایی متفاوت را از اشکالی مانند دایره، الماس، ستاره و غیره به نمایش می گذارد.

با وجود همه این جذابیت ها تکنیک های آنادایز که بر مقاوم سازی تابلو چلنیوم استوار است به میان آمده و از خوردگی و زنگ زدگی و حتی پوسیدگی و غیره که از عوارض ناخوشایند اکثر تابلوهای نصب شده در بازارها است، پیشگیری می کند. در ادامه این مطلب سعی داریم تا شما را بیشتر با آنادایز تابلو چلنیوم آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

آنادایز تابلو چلنیوم چیست و چه تاثیری در کیفیت تابلو دارد؟

آنادایز تابلو چلنیوم

امروزه فوت و فن های متفاوت نورپردازی از ارکان جذابیت بخشی در صنعت تابلوسازی محسوب می شود اما این تابلو به فنون مقاوم سازی نیز برای بالا رفتن ارتقا سطح ماندگاری نیاز دارد که در این راستا آنادایز سازی فلز بهترین کار می باشد که علاوه بر استحکام بخشی به تابلوها در عرصه زیباسازی آنها نیز موفق است.

امروزه تابلوهای چلنیوم از گونه های ساده تا مدل های کریستالی، طلایی و غیره همه در دنیای تبلیغات محبوبت خاص خود را دارا هستند و بال لامپ های ال ای دی و اس ام دی گیرایی خود را چندین برابر می کنند،

اما از لحاظ مقاوم سازی خیلی قدرتمند نیستند که در نتیجه فنون آنادایز تابلو چلنیوم به میدان آمده و با مرتفع سازی مشکلات فنی این تابلوها آنها را برای عرصه های سخت پر رطوبت و خیلی سرد یا خیلی گرم بیرونی آماده و مجهز می کند.

تکنیک آنادایز چیست

در اصل آنادایز یک فرایند شیمیایی ساختگی است که در تابلوسازی ها به صورت دستی انجام می شود تا به کمک آن یک لایه سطحی محافظتی بر روی فلزات ایجاد می شود.

این لایه اکسید، توانایی فلز را در مواجه با عوامل نامطلوب بیشتر می کند و به شکل کاملا طبیعی بر سطح فلز نقش می بندد و آز آن در مقابل خوردگی نیز محافظت می کند.

امکان انجام این تکنیک بر روی بیشتر فلزات وجود دارد و محدودیتی از این باب تنها در موارد کمی وجود ندارد؛ به همین خاطر علم آنادایز به یکی از فنون محبوب در تابلوسازی تبدیل شده است که امروزه طرفداران زیادی را دارد.

آنادایز تابلو چلنیوم چیست و چه تاثیری در کیفیت تابلو دارد؟

راه های انجام فرایند آنادایز

تابلوسازی توانایی پیمودن دو راه متفاوت جهت رسیدن به فرایند آنادایز و بهره مندی از خواص این تکنیک دارد که هر دو با ایجاد یک پوشش بر روی فلزاتی مانند روی، تیتانیوم، آلومینیوم و غیره تاثیرات محیطی را بر آن فلز خنثی می کند. در ادامه درباره این روش های مختلف توضیح می دهیم.

روش اول: الکتروشیمیایی

سلول الکتروشیمیایی که از سه قسمت کاتد، آند و محلول الکترولیت تشکیل شده در فرایند آنادایز شرکت می کنند. در این بخش فلز با درصد خلوص بالا در نقش آند و فلز دیگری به عنوان کاتد آماده شده و در یک میان یک سری فعل و انفعالات الکتروشیمیایی یون های اکسیژن در سطح آند با یون های کاتد در محلول الکترولیت، مخلوط شده و ارتقا می یابد.

در ادامه کار هیدروژن در کاتد به عنوان الکترود منفی و اکسیژن در آند به عنوان الکترود مثبت جریانی آزاد کرده که باعث اکسید شدن و ایجاد فرایند آنادایز در سطح فلز می شود. عملیات آنادایز در بین دماهای 15-195 درجه، متناسب با نوع فلز و الکترولیت متغیر می باشد.

روش دوم: کروماته کردن

برای آنکه مقاومت فلزات در مقابل خوردگی افزایش دهنده در اینجا از محلول هایی با نام کروماته بهره می برند. این محلول ها شامل موارد مختلف و متعددی است مانند کرومات، اسید کرومات یا دی کرومات که به جهت ایجاد یک پوشش پیاده سازی شده و اکثر برای فلزاتی مانند نقره، روی، آلومینیوم و غیره کاربرد دارد.

در این روش نیز فلز مورد نظر را در محلول کروماته غوطه ور ساخته و از 30 ثانیه تا 2 دقیقه و دمایی مابین 20 تا 30 درجه سانتیگراد احتیاج است تا این عمل شیمیایی انجام شود.

به این شکل می توان برآورد کرد که بر اساس مشخصه هایی مانند دمای مایع، نوع فلز، میزان ضخامت لایه و غیره عملیات به طول انجامید. مهم ترین مرحله در انجام این فرایند پاک سازی و چربی زدایی فلز پیش از آغاز پروسه عملیاتی است که سبب ارتقا کیفیت کار نهایی می شود.

آنادایز تابلو چلنیوم چیست و چه تاثیری در کیفیت تابلو دارد؟

نکات مهم در انجام فرایند آنادایز

تفاوتی نمی کند هدفتان از انجام آنادایز، تابلو چلنیوم باشد یا بخواهید این فرایند را بر روی هر تابلو تبلیغاتی دیگر انجام دهید، نکاتی در این میان وجود دارد که توجه به آنها می تواند انجام این فرایند را برای شما آسان تر و بهتر کند. در ادامه این نکات را برای شما بیان خواهیم کرد:

• امکان انجام عملیات آنادایز بر روی فلزاتی مانند آهن، استیل و کربن به دلیل احتمال ورقه شدن این فلزات و تغییر بافت میکروسکوپی سطحی شان و قرار گیری یک ساختار کریستالی در نزدیک سطح، وجود ندارد.

• افزایش مقاوم لایه های آندی ایجاد شده در مقابل خوردگی و سایدگی و ارتقا میزان چسبندگی نسبت به انواع رنگ ها و روکش ها

• ماهیت الکترولیت انتخابی در عملیات آنادایز متناسب با نوع لایه اکسیدی و ویژگی های لایه مانند فاصله حفره ها از هم و قطر حفره ها و غیره

• شکل گیری لایه اکسید به کمک جریان متناوب یا جریان پالسی به ندرت و در زمان نیاز

• تشکیل یک لایه اکسید شامل یک لایه نازک فشرده و یک لایه ضخیم متخلخل که لایه ضخیم به خاطر جذب بالای آلاینده ها مقاومت خیلی پایینی در مقابل عوامل خورنده داشته به همین خاطر لازم است که خیلی سریع رنگ آمیزی و آب بندی شود.

• تابلو چلنیومی که عملیات آنادایز بر روی آن انجام شده است، از لحاظ مقاومت، عمر و استحکام در مقایسه با تابلوهای ساده و معمولی بیشتر است.

• ایجاد کردن یک لایه با ضخامت های متغییر با توجه به خواست کارفرما و با درصدهای مختلف از مقاومت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *