ملزومات تابلو سازی

ملزومات تابلو سازی به کلیه لوازم و تجهیزاتی گفته می شود که برای نصب و اجرای تابلو به کار می رود. هیچ یک از شرکت های تابلو سازی نمی تواند بدون در اختیار داشتن این اقلام، اقدام به ساخت یک تابلو تبلیغاتی کند.

به جرأت می توان گفت کیفیت ملزومات تابلوسازی بیشترین تأثیر را در کیفیت نهایی تابلو و اجرای تمیز آن می گذارد. در ادامه این بحث به معرفی مهم ترین ابزار تابلوسازی می پردازیم.

مهم ترین ابزارهای تابلو سازی

در هر صنعتی ابزار و تجهیزات وظیفه اجرای ایده و طرح کلی را به عهده می گیرند. صنعت تابلوسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. پیشرفت شایان صنعت تبلیغات موجب شد تا ابزارهای تابلو سازی نیز بهینه و پیشرفته شوند. استفاده از این ابزار و ملزومات پیشرفته تابلوسازی شرایط را برای ساخت یک تابلو با کیفیت ساده تر کرده است.

هرقدر این ابزارها از فناوری های به روزتری پشتیبانی کنند، روند ساخت و اجرای تابلو مغازه، ساده تر خواهد بود. اگرچه تابلو تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و هر یک از آنان به یک تجهیزات و ابزار خاص نیاز دارد. اما در یک نگاه کلی می توان ملزومات تابلو سازی را در موارد زیر خلاصه نمود.
دستگاه چاپ

اولین مرحله از اجرای تابلو مغازه به چاپ طرح اختصاص می یابد. برای اینکه بتوانید طرح کلی تابلو را پیش از اجرای آن در ورودی چاپ کنید، لازم است از دستگاه چاپ لارج فرمت کمک بگیرید.

از آنجایی که کیفیت چاپ در این دستگاه بالا نیست، بهتر است از برخی حلال ها به منظور بهبود کیفیت چاپ استفاده کنید. شما می توانید برای افزایش کیفیت چاپ از انواع حلال ها همچون آب و یا سالونت استفاده کنید.

ملزومات تابلو سازی

دستگاه برش لیزری

به جرأت می توان گفت با ورود دستگاه های سی ان سی به صنعت تابلوسازی، این صنعت جان تازه ای یافته است. در گذشته از ابزارهای دستی برای برش استفاده می شود. این تکنیک با معایب زیادی همراه بود که از مهم ترین آن ها می توان به سرعت پایین و دقت کم اشاره نمود.

امروزه از دستگاه برش لیزری برای برش های دقیق و استاندارد استفاده می شود. به طور معمول می توان متریال هایی همچون چوب، ام دی اف، پلکسی گلاس و همچنین فلزات مختلف را به کمک این دستگاه برش داد.

دقت بالای دستگاه و همچنین ظرافت برش آن موجب شده تا تابلوسازان حرفه ای تکنیک های دستی را کنار گذاشته و برای برش حروف و یا برش زمینه اصلی تابلو، از این دستگاه کمک بگیرند. برش تابلو مغازه به کمک دستگاه برش لیزری، سرعت اجرای آن را نیز به مراتب افزایش می دهد.

 

ملزومات تابلو سازی

دستگاه خم زن

خم زن ها یکی از اصلی ترین ملزومات تابلو سازی به شمار می آیند. بدون در اختیار داشتن یک دستگاه خم زن نمی توان حروف برجسته وجود در تابلوهای تبلیغاتی را اجرا نمود. از این دستگاه در اغلب تابلوهای تبلیغاتی همچون تابلو چلنیوم استفاده می شود. استفاده صحیح و ماهرانه از این دستگاه به خلق تابلوهای تبلیغاتی زیبا و شکیل کمک شایانی می کند.

به کمک این ابزار کاربردی می توان تمام پیچ و خم های موجود در طراحی را با دقت بالا و ظرافت مطلوبی اجرا نمود. تابلوسازان در طراحی و اجرای اغلب تابلوهای تبلیغاتی از این دستگاه برای نمایش بهتر برند و حروف برجسته استفاده می کنند. به کمک خم زن می توان انواع تابلوهای پلکسی، استیل و چلنیوم را به بهترین نحو ممکن طراحی و اجرا کرد.

دستگاه پرکاربرد حک

همانطور که می دانید حک کردن نام تجاری بر روی تابلو مغازه، به کسب و کار شما هویت می بخشد. انجام اینکار تأثیر مثبتی بر کسب و کار داشته و برند شما را در ذهن مخاطب تثبیت می کند. با نظر به همین مسئله، امروزه تابلوسازان اقدام به حک و درج لوگو و برند بر روی تابلو تبلیغات می کنند.

انجام اینکار توسط دستگاه حک صورت می گیرد. در استفاده از این دستگاه هیچ محدودیتی از بابت انتخاب متریال نخواهید داشت. اما به طور معمول از این دستگاه برای حک نمودن لوگو بر روی زمینه های کامپوزیت، ترمووود و … استفاده می شود.

 

ملزومات تابلو سازی

دستگاه برش برچسب

از دستگاه برش برچسب و یا همان کاتر پلاتر برای برش برچسب های شب رنگ و یا روز رنگ استفاده می شود. از این برچسب ها در برخی تابلوهای تبلیغاتی به جای لامپ های ال ای دی استفاده می شود. به خاطر داشته باشید اگرچه انجام اینکار هزینه اجرای تابلو مغازه را کاهش می دهد؛

اما از آنجایی که برچسب ها ماندگاری و دوام بالایی ندارند، نیاز به تعویض مجدد پیدا می کنند. در واقع استفاده از این روش موجب ایجاد یک جلوه ماندگار نمی شود.

برای استفاده از این ملزومات تابلو سازی لازم است در ابتدا طرح کلی تابلو شامل لوگو و رنگ آن توسط نرم افزارهای طراحی بر روی برچسب ها درج شود. بعد از این می توان طرح را چاپ کرد و سپس توسط کاتر پلاتر اقدام به برش آن نمود.

ملزومات تابلو سازی

 

انواع سیستم های نورپردازی

برخلاف گذشته که تابلوهای تبلیغاتی فاقد روشنایی در تاریکی بودند، امروزه انواع تابلو ها برای نمایش در شب، به یک سیستم روشنایی مجهز می شوند. از این رو می توان ابزارهای مختلفی که برای نورپردازی تابلو مغازه به کار می روند را جزء لاینکف ملزومات تابلو سازی برشمرد. در سیستم روشنایی تابلو چلنیوم از دو نوع لامپ استفاده می شود.

لامپ ال ای دی و اس ام دی اصلی ترین ملزومات روشنایی این صنعت هستند. به طور معمول لامپ های اس ام دی برای نورپردازی حروف و نمونه های ال ای دی برای نورپردازی زمینه کار مورد استفاده قرار می گیرند. نوع دیگری از لامپ ها وجود دارند که در تابلوهای نئون به کار می روند.

در سیستم روشنایی این تابلوها از گاز نئون برای ایجاد نورپردازی استفاده می شود. در این حالت گاز نئون وارد لوله های پلاستیکی شده و محیط پیرامون خود را روشن می کند. از آنجایی که پراکندگی نور در تابلوهای نئون یکنواخت نیست و جلوه جالبی ایجاد نمی کند، تولید و ساخت این تابلوها مدت هاست که کمرنگ شده است.

ملزومات تابلو سازی

 

دستگاه پانچ بادی

در برخی تابلوهای تبلیغاتی به منظور ایجاد جلوه های بهتر چندین سوراخ در زمینه کار ایجاد می شود. سپس سیستم روشنایی در زیر این سوراخ تعبیه شده و از این طریق انعکاس جالب و خاصی ایجاد می کند. این تکنیک ساخت بیشتر در تابلوهای چلنیوم به کار می رود.

برای ایجاد این سوراخ ها از دستگاه پانچ بادی استفاده می شود. معمولاً به تابلوهایی که توسط دستگاه پانچ نورپردازی می شوند، تابلو های پانچ گفته می شود.

 

ملزومات تابلو سازی

دستگاه لحیم و هویه

یکی دیگر از پرکاربردترین ملزومات تابلو سازی دستگاه لحیم و هویه است که در تابلوهایی که با متریال استیل  فلز ساخته می شوند، به کار می رود. تابلوسازان تنها زمانی از این دستگاه استفاده می کنند که نیاز به اتصال دو بخش فلزی داشته باشند.

به کمک این دستگاه ها می توان متریال مختلف فلز را از طریق جوش به یکدیگر وصل نمود. دستگاه لحیم و هویه به سادگی و بدون هیچ آسیبی به متریال فلز، جوش مورد نیاز را را به شکل تفنگی و در محل نصب تابلو اجرا می کند.

ملزومات تابلو سازی

 

سخن پایانی

صنعت تابلو سازی نیز مانند سایر صنایع نیاز به ابزار و تجهیزات مخصوص به خود را دارد. در این مقاله به اصلی ترین و مهم ترین ملزومات تابلو سازی پرداختیم. بدون شک ابزارهای دیگری وجود دارند که برای ساخت تابلوهای خاص به کار می روند. اما از آنجایی که استفاده از آن ها در تمام تابلوهای تبلیغاتی رایج نیست، به توضیح پیرامون آنان نپرداختیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *