تاریخچه ی تابلوسازی

شغل تابلوسازی

تابلوسازی و تاریخچه آن به معنای شناخت اساس تبلیغات از گذشته تا به امروز است. هر موضوعی که امروزه به صورت کاملاً عادی با آن سروکار داریم و جزئی از زندگی بصری ما شده است مسلماً به شکل امروزی آن نبوده اند. هر نوع کالایی که در اطرافمان ‌می‌بینیم گذشته ای دارند. تابلوسازی و ‌تابلو‌های تبلیغاتی نیز گذشته ای دارند.
تبلیغات نیز مثل هر حوزه دیگری روند تکاملی داشته است. تابلوسازی به شکل امروزی نسل بسیار پیشرفته‌ای از تبلیغات محیطی هستند.
در گذشته تبلیغات به شکل امروزی آن وجود نداشت و شناخت کالا، کاسبان و … محدود به منطقه، شهر و روستایی بود که مایحتاج آن شهر را تامین ‌می‌کردند. به تدریج روند معرفی مشاغل و کسب و کار‌‌ها شکل جدیدی به خود گرفت. در ادامه در مورد شیوه تبلیغات و تابلوسازی در گذشته توضیح خواهیم داد.

تاریخچه ی تابلوسازی
تاریخچه ی تابلوسازی

تاریخچه تابلوسازی در جهان

تابلوسازی در جهان قدمتی به بلندای تاریخ دارد که کم و بیش در بین جوامع به یک شکل انجام ‌می‌شد.
اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ که آن را انقلاب گوتنبرگ نیز ‌می‌نامند در سال 1450 ثبت شد. این دوره را به دوره قبل از اختراع ماشین و بعد از آن تقسیم می‌کنند. در این دوره تبلیغات تحت تاثیر این اختراع مهم قرار گرفت.

روش‌‌های تبلیغات در گذشته

همانطور که گفته شد انسان از زمانی که توانست تولید کند تبلیغ را شروع کرد که به مرور زمان با پیشرفت تکنولوژی به روش های آن افزوده شد.

تبلیغات فرد به فرد(شفاهی)

ابتدایی ترین کار تبلیغ می باشد. در گذشته افراد برای دولت، تولیدکنندگان و تجار کار ‌می‌کردند. کار آن‌‌ها اطلاع رسانی به مردم بود و برای این کار دستمزد دریافت می‌کردند. تبلیغ محصول به صورت چهره به چهره و یا شفاهی در کوچه بازار رواج داشت. این روش نه به شدت گذشته اما هنوز هم ادامه دارد.

استفاده از نشان مخصوص

در این دوره همه صاحبان صنایع علامت مخصوص شرکت و محصول را روی کالا حک ‌می‌کردند. محصول مورد نظر دست به دست ‌می‌شد. استفاده از نشان یا آرم مخصوص نوعی تبلیغ محسوب می‌شد. این روش مشابه آن لوگو یا آرم امروزی است.

نوشتاری

نصب علائم روی دیوار و سر درب مغازه‌‌ها روشی بسیار قدیمی است. از زمانی که انسان توانست بنویسد و بخواند این روش تبلیغی رواج داشته است به طوری که در ایران سنگ نوشته‌های تاریخی بسیاری را شاهدیم. این روش تبلیغات محدود به روی دیوار یا سردر مغازه‌‌ها ‌می‌شد که فقط نام مکان و یا خدمات را بر روی آن با خط خانا نوشته می شد یا با کلیشه های حروف چاپ می‌شد.

چاپ روی کاغذ

با رونق گرفتن مطبوعات در اواسط قرن 17 میلادی تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفت و تبلیغات در صفحه روزنامه رواج پیدا کرد. با بیشتر شدن تولید کاغذ توسط اروپای ها، بسیار بیشتر شد و نام تابلو گرفت.
در سال 1450 بعد از اختراع دستگاه چاپ که توسط یوهان گوتنبرگ اختراع شد همه کشور‌‌ها کم یا زیاد از این اختراع منحصر به فرد تحت تاثیر قرار گرفتند.

بیلبورد 

همزمان با انقلاب صنعتی که ماشین‌‌های موتوری اختراع شدند نایلون و مشتقات آن ساخته شد. این ماده که قابلیتی شبیه پارچه اما مقاومت بیشتر و هزینه کمتر داشت تا حد بسیاری جای پارچه را گرفت. در این زمان بود که کم کم تبلیغات محیطی جانی تازه گرفتند.

تابلوسازی به شیوه‌‌های جدید رونق پیدا کرد. کارخانه‌‌ها، مغازه‌‌ها، تولیدی‌‌ها و … نام تجاری شان را روی یک تابلو بزرگ به نام بیلبورد و فلکسی معرفی می‌کردند که هنوز هم ادامه دارد. تابلو با ابعاد بزرگ در قاب هایی از جنس آهن یا چوب ساخته ‌می‌شوند. و پشت آن ها مهتابی نصب می‌شود.

تاریخچه تابلوسازی در ایران

تاریخچه تابلوسازی در ایران
تاریخچه تابلوسازی در ایران

روند تبلیغات و تاریخچه تابلوسازی در ایران نیز مانند جهان بوده است. با مرور زمان خوشنویسان و استادان خط روی پارچه، دیوار و … با خط زیبا نام مغازه، کالا و … را خطاطی ‌می‌کردند. از ‌تابلو‌هایی با جنس سنگ و چوب که روی آن حکاکی ‌می‌کردند نیز استفاده ‌می‌شد.
تاریخچه تابلوسازی و تبلیغات در ایران از سال 1342 شمسی شروع شد. با گذشت زمان شیوه‌‌های جدیدتر با متریال‌‌های نوین پا به عرصه تبلیغات گذاشت.
این روش تابلوسازی برای تبلیغات محدود به جلوی مغازه یا کارخانجات تولیدی بود. در مناطق دیگر اثری از این ‌تابلو‌ها برای تبلیغات دیده نمی‌شد.
علاوه بر این اولین روزنامه ای که به کار تبلیغات پرداخت روزنامه وقایع اتفاقیه بود و اولین کانون تبلیغات و آگهی در سال 1376 با عنوان کانون تبلیغات زیبا راه اندازی شد. افراد برای معرفی شغل و محصولات خود اطلاعات را بر روی کاغذ، پارچه، چوب یا ‌تابلو‌های آهنی و … چاپ ‌می‌کردند. زمانی که بیلبوردهای پلاستیکی یا بنر در جهان مطرح این مجموعه ها اضافه شد.

تابلو های کاشی کاری

هنرمندان خوش ذوق ایرانی در گذشته از کاشی برای سردر مکان های مذهبی استفاده می‌کردند. به مرور زمان این روش برای مکان‌های دیگر هم مورد استفاده قرار گرفت. با ورود تابلو های جدید فراموش شد. امروزه معدودی از تولید کنندگان این روش سنتی ایرانی را ارائه می‌دهند.

حروف نوری

پس از کشف برق و لامپ‌های LED کوچک حروف نوری را می‌ساختند تا تابلو در شب هم رویت داشته باشد. این تابلوها در ایران در دهه شصت و هفتاد بسیار پر کاربرد بود. امروزه با لامپ‌های ال ای دی را به صورت نور مخفی در تابلوهای برجسته استفاده می‌شود.

حروف برجسته چلنیوم

رقابت در صنعت تبلیغات آنقدر گسترش پیدا کرد که یک صنعت منحصر به فرد را تشکیل داد، به طوری که اولین بار در آمریکا کارگاهی برای تولید تابلو و معرفی مکان‌ها ساخته شد که حروف را با ورق آلمینیوم شبیه با کانال رو باز می‌ساختند و درون یا پشت آن را لامپ‌های رشته‌ای قرار میدادند تا شرکت ها و کاسبان از مزیت تبلیغات در شب هم بهره ببرند. اما این روش به دلیل هزینه بالای برق و لامپ صرفا برای صاحبان توانمند بود اما بعد از اختراع لامپ‌های نئون و دستگاه‌های متنوع برش، این صنعت شکل جدیدی به خود گرفت.

تاریخچه تابلوسازی در ایران
تاریخچه تابلوسازی در ایران

رقابت در تابلو سازی

در تابلوسازی از متریال‌‌هایی مانند سنگ، چوب، شیشه، پلاستیک و … استفاده ‌می‌شد. پیشرفت تکنولوژی در حوزه تبلیغات و صنعت تابلوسازی نیز اثر گذاشت. همچنین تنوع طلبی چشمان مخاطب هنرمندان را به سمت کار‌‌های ویژه و خاص ترغیب کرد. امروزه نسل بسیار پیشرفته ای از ‌تابلو‌های تبلیغاتی را در هر جایی مشاهده ‌می‌کنید.

ابتدا تابلو تبلیغاتی از جنس نئون و شیشه بود. سپس تابلوسازی‌‌ها از کامپوزیت به عنوان متریال جدید استفاده کردند. با پیشرفت علم و دانش متریال‌‌های مقاوم و باکیفیت مانند پلکسی گلاس تولید شدند که به طور گسترده در تابلوسازی‌ها از آن استفاده ‌می‌شود.
اما برای ذهن خلاق انسان هیچ محدودیتی وجود ندارد. با پیشرفت فوق العاده تکنولوژی و ابداع متریال مختلف در صنعت تابلوسازی ‌تابلو‌هایی در جنس‌‌های متنوع و بی نظیر اختراع شدند. دنیایی از جنس، رنگ و طرح برای ساخت تابلو وجود دارد. هر شخص ‌می‌تواند با توجه به سلیقه خود ‌تابلو‌هایی با سبک مدرن یا کلاسیک با زیبا ترین طرح‌‌ها و مدرن ترین متریال‌‌ها را انتخاب کند.

‌تابلو‌های امروزی

امروزه به دلیل گسترش در ساخت انواع روش های تابلو سازی گفته شده و توانمندی در تولید ورق های نازک و متنوع فلزی، پلاستیکی و وجود لامپ های کم مصرف، طراحان تابلو تبلیغاتی همه این روش ها را با هم ترکیب کرده و نوعی تابلو با حروف برجسته ساختند که بیشترین استقبلال را بین مردم و کاسبین پیدا کرده است.

نورپردازی های تابلو های امروزی

در بحث نورپردازی و زیباسازی تابلو تبلیغاتی از مینی لامپ‌‌های Led در رنگ های مختلف استفاده می‌کنند. استفاده از نور و روشنایی در تابلو باعث ‌می‌شود تابلو درخشان تر و گیراتر باشد.

در واقع تابلو سازی به شکل مدرن و امروزی آن از سال 2000 میلادی استارت زده شد. با اختراع متریال‌‌های جدید و پیشرفت تکنولوژی تابلوسازی اوج گرفت. به طوری که امروزه اکثر صاحبان مشاغل از ‌تابلو‌های تبلیغاتی جدید و مدرن برای تبلیغ کالای خود استفاده ‌می‌کنند. برترین کشورهای دنیا در صنعت تابلوسازی به ترتیب آمریکا، ژاپن و آلمان هستند.
ایران نیز در صنعت تابلوسازی پیشرفت‌‌های قابل ملاحظه‌ای‌ داشته است. متخصص و تکنسین‌‌های بسیاری در این حوزه فعالیت ‌می‌کنند.
این تنوع بی نظیر در صنعت تابلوسازی ناشی از پیشرفت علم و تکنولوژی در شاخه‌های مختلف در چند دهه گذشته است. نسل جدید ‌تابلو‌ها مدرن، بی نظیر، فوق العاده زیبا و منحصر به فرد هستند که در دنیای تبلیغات ‌می‌تواند مخاطب را به سمت خود جذب کند.

تاریخچه تابلوسازی در ایران
تاریخچه تابلوسازی در ایران

انواع تابلو امروزی شامل:

•    چلنیوم یا برجسته (استیل، برنج و…)
•    پلاستیک، پلکسی گلاس
•    نئونی
•    نما چوب یا ترمووود
•    بنری و بیلبورد
•    نما کامپوزیت
•    ال ای دی
•    و …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *