راز و رمز تاریخچه تابلوسازی در ایران

تاریخچه تابلوسازی در ایران

در این مطلب قصد داریم شما را با جنبه مهمی از صنعت تابلوسازی یعنی تاریخچه تابلوسازی در ایران آشنا کنیم. این صنعت که یکی از صنایع قدیمی و پر رونق کشور است از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است.

تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر روی تابلوسازی بسیار محسوس بوده به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این بخش به تاریخچه تابلوسازی در ایران بپردازیم. تا انتهای این مقاله با تابلوسازی پارسه همراه باشید .

راز و رمز تاریخچه تابلوسازی در ایران

تاریخچه تابلوسازی در ایران

تاریخچه تابلوسازی در ایران چیست ؟ صنعت تابلوسازی از صنعت های سابق است که قدمتی کهن دارد , انواع تابلو مغازه به جا مانده از دوران قدیم در ایران نشان می دهد که از سال ‌های خیلی دور اشخاص و افراد گوناگون با به کارگیری از متریالی مانند سفال مبادرت به ساخت تابلو برای نمایش دادن مسیر ها می‌کردند

, در کشور ایران هم آثاری موجود هستند که نشان می دهند , ایرانیان با به کارگیری از ابزار و متریالی که در دست داشتند تابلو هایی برای معرفی خود می‌ ساختند .

ولی دیدنی و جالب است که بدانید صنعت تابلوسازی همزمان با رونق صنعت چاپ و انتشار جان تازه ‌ای گرفت و توانست با سرعت خوبی پیشرفت و ترقی نماید که امروزه شاهد ساخت تابلو های بسیار مدرن و امروزی در رنگ ‌ها و ظاهری متنوع هستیم .

کشور‌ ایران هم از این ترقی عقب نمانده و توانسته در بین کشورهای توسعه یافته در مساله ساخت انواع مختلف تابلو ها پیشتاز باشد و جایگاه مناسبی را از آن خود کند.

 

ابتدایی ترین متریال برای ساخت تابلو

تاریخچه تابلوسازی در ایران از حدود دهه 40 خورشیدی پا به میدان تبلیغات گذاشت , یعنی تا آن زمان صاحبان شغل ها و مغازه‌ ها به فکر معرفی شغل و کسب و کار خویش نبودند , تابلو سازی در کشور عزیزمان ایران کار خویش را با ابتدایی‌ ترین وسایلی که در اختیار بود شروع کرد که مشتمل بر چوب , پارچه , برگه و … میشد .

در ادامه مطلب به سیر تحول در خصوص استفاده از متریال مختلف در تابلو سازی اشاره می کنیم. در آن زمان اساتید خوشنویسی با به کار گیری از خودکار نوشته متبوع را نگارش کرده و آن را در جای خویش نصب می‌کردند .

ولی با گذر زمان تابلو های نئون جای خویش را به تابلوهای خوشنویسی دادند و بعد تابلو چلنیوم توانست جایگزینی مطلوب و متنوع برای تابلوهای نئون باشد . زیرا تابلوهای نئون علاوه بر زیبایی که داشتند دارای معایبی بودند که موجب زحمات فراوان برای صاحبین خود می شدند که می توان به شارژ مجدد گاز نئون اشاره کرد .

صنعتی‌ترین کشورهای دنیا

در حال حاضر صنعتی ‌ترین کشور در جهان ایالات متحده امریکاست که از فناوری و تکنولوژی بسیار خوبی برخوردار است. وجود تکنولوژی های پیشرفته در این کشور موجب شده تا در بسیاری از صنایع در جهان پیشتاز باشد. ایالات متحده امریکا توانسته به راحتی اقتصاد دنیا را در دست بگیرد و دومین کشور در مقایسه با امریکا هشت‌ صد میلیارد دلار تفاوت دارد .

به همین ترتیب این مرز و بوم در صنعت تابلوسازی هم نخستین است و بعد از آن کشورهای ژاپن , چین , آلمان , انگلیس , ایتالیا و فرانسه قرار دارند. اما کشور ایران هم در صنایع مختلف پیشرفت های عظیم و چشم گیری داشته و در صنعت تابلو سازی نیز جزو سرزمین های صنعتی به شمار می‌رود .

جايگاه صنعتی کشور های دنیا بر اساس میزان بهای افزوده آن ها انتخاب می شود که در‌ این در میان کشور های آلمان , ایالات متحده , ژاپن و چین از بها و ارزش افزوده بسیار بالایی برخوردارند ولی جمهوری اسلامی ایران بین این کشورها جایگاهی ندارد . البته امید‌وار‌یم که در آتی با ارتقا محصولات داخلی و صادرات آنان به بقیه کشورها بتوان میزان این قیمت افزوده را ارتقاء داد.

 

رتبه و تاریخچه تابلوسازی در ایران

تابلوسازی از صنعت های توسعه یافته کشور ایران به حساب می آید چون که می تواند تابلوهای امروزی چلنیوم که از محبوب ‌ترین تابلوها بین مشتریان است را به شایسته ترین نحو پباده سازی و ساخت نماید ولی درباره با این مورد می بایست گفته شود که دستگاه ‌های ساخت تابلو چلنیوم از کشورهای دیگر وارد میگردد و تنها مشکلی که وجود دارد درباره ساخت حروف‌های فارسی است ,

زیرا کار با این دستگاه ها مخصوص حروف انگلیسی است و نیازمند اشخاصی حرفه ای خواهد بود .

با این وجود ایران در موضوع تابلوسازی مدرن درحال حاضر مترقی است و با قدرت ‌مندترین کشورهای جهان در حال رقابت است . در آینده ‌ای نزدیک کشور عزیزمان ‌ایران با کشورهای صاحب و مالک سبکی مثل اروپای غربی و آمریکای شمالی تفاوت رتبه و جایگاه نخواهد داشت . کشور ‌ایران در ساخت بقیه تابلوها ( به غیر از چلنیوم ) دارنده جايگاه است . 

سیر ترقی تابلو سازی در کشور ‌ایران  

هر صنعتی دارای سیر تحول است. صنعت تابلوسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست و از ابتدایی ترین و ساده ترین متریال شروع به کار نمود و تا به امروز که با مدرن ترین مواد ساخته می شوند همچنان جزو پیشتازترین صنایع در ایران است.

در این بخش تصمیم گرفتیم شما را با سیر تحول  و تاریخچه تابلوسازی در ایران آشنا کنیم تا به خوبی بدانید که صنعت تابلوسازی از چه نقطه ای شروع به کار کرد.

خوشنویسی بر روی پارچه و صفحه

در ابتدایی ترین نسل از تابلوسازی شاهد استفاده از متریالی مانند پارچه بودیم. صاحبین کسب و کار برای معرفی خود به مشتریان از خوشنویسی بر روی پارچه و صفحه استفاده می کردند.

این نوع از تابلوسازی از دوام چندانی برخوردار نبود و هنگامی که در برابر تابش مستقیم نور خورشید و عوامل جوی قرار می گرفت به سرعت رنگ و کیفیت خود را از دست می داد. پارگی بر اثر وزش طوفان و باد نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار بر این نوع از تابلو سازی بود.

نئون شیشه ای و نئون پلاستیکی

در نسل بعدی از تابلو سازی شاهد خلق تابلوهای نئون و شیشه ای بودیم. این نوع از تابلوها بسیار زیبا بودند اما معایب زیادی نیز داشتند. به طور مثال در برابر فشار و ضربه مقاوم نبودند و نیاز به شارژ مجدد گاز نئون داشتند. گاز نئون اگر به مدت زمان طولانی شارژ نشود شاهد از بین رفتن یکنواختی در سطح تابلو هستیم که جلوه ای نا خوشایند را به وجود خواهد آورد.

حروف بر جسته چلنیوم , فلزی , شیشه ای

در خصوص تاریخچه تابلوسازی در ایران باید بگوییم که تابلوهای چلنیوم جزو محبوب ترین تابلوهای تبلیغاتی محسوب می شوند که نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان از طرفداران زیادی برخوردار است. حروف برجسته چلنیوم دارای زیبایی , مقاومت و ….

بالایی است که با توجه به مزایایی که دارد از قیمت مناسبی نیز برخوردار است و بسیاری از مشاغل می توانند برای معرفی خود از این نوع حروف برجسته استفاده کنند.

راز و رمز تاریخچه تابلوسازی در ایران\

تابلوسازی ترمود

ترموود به چوب خامی گفته می شود که در دستگاه های مخصوص قرار داده می شوند و رطوبت خود را از دست می دهد. از بین رفتن رطوبت موجب می شود تا عوامل فساد انگیز مانند باکتری ها از بین بروند و چوب ظاهری نیم سوز و زیبا بدست آورد.

از چوب های ترموود نه تنها در صنعت تابلوسازی بلکه در صنایعی مانند ساختمان سازی و ویلاسازی نیز استفاده می شود. بسیاری از ویلاهایی که در شمال کشور ساخته می شوند از این چوب بهره می برند.

زیرا در برابر عوامل طبیعی به شدت مقاوم هستند و مواردی مانند بارش برف و باران نمی تواند موجب تخریب آن ها شود. همچنین در برابر موریانه و پوسیدگی نیز از دوام بالایی برخوردار هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *