آشنایی با تابلوهای چلنیوم

میدانستید با استفاده از این تابلو با هزینه کم، تبلیغات گسترده ای در زمینه کاری خود خواهید داشت؟

از استراژدی های مهم در دنیای تبلیغات و دیجیتال میتوان به ارتباط و تعامل بین مشتریان و فروشندگان اشاره کرد. از مهم ترین و موثر ترین راه ها، تبلیغات محیطی و بصری است که به دسته های متفاوتی مانند تابلو سر در اماکن تجاری، بیلبورد های تبلیغاتی تقسیم میشود. تابلو های برجسته و پر نور سر در تمامی مغازه ها، یک نوع تابلو چلینیوم و تبلیغات محیطی به حساب می آید.

با ورود تابلو حروف برجسته چلینیوم به بازار تابلو سازی تحولی شگرف وعظیم ببه وجود آمد که مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفت اما این تابلو به شکل ساده منتهی نشد و تابلو سازان با تفکر و نو آوری شروع به ساخت تابلو های متنوع کردند.

آشنایی با تابلوهای چلنیوم
آشنایی با تابلوهای چلنیوم

تاریخچه چلنیوم:

در سال  2000میلادی شرکت msi  با پیشرفت تکنولوژی توانست آلومینیوم را به شکل براق و همانند آیینه با انعطاف پذیری بالا به وجود آورد که بسیار شبیه به استیل است . در گذر زمان کشور تایوان از این روش استفاده نمود و محصول مشابه آن را با کیفیتی متفاوت با نام تجاری آلوباند به بازار تزریق کرد ،بعد از آن کشور چین با کمی دخل و تصرف در صنعت محصول مورد نظر، لبه های چلنیوم را جهت ساخت حروف و اشکال در عرصه تبلیغات وارد بازار تبلیغات نمود.

بعضی از برند های معتبر با نام های آلومکس -آلوشاین- آلوتیپ-آلووان- گلکسی  امروزه در کشور ما دارای بازار پر رونقی هستند.

تابلو چلنیوم چیست؟

تابلو چلنیوم از درخشان ترین و مدرن ترین  تابلوهای تبلیغاتی به شمار می آید که به شکل های متفاوتی مثل: تابلو چلنیوم ساده ، تابلو چلنیوم طلایی ، تابلو چلنیوم کریستالی ،  تابلو چلنیوم ستاره ای ، تابلو چلنیوم دوبل ، تابلو چلنیوم لترمکس و ….با کمک رول چلنیوم (از جنس آلومینیوم) طراحی و آماده می شود .

این تابلو به دلیل نمای براق و درخشان جایگاه بالایی را در صنعت تابلوسازی کسب کرده است و اکثرا برای مصرف در تابلو مغازه یا تابلو فروشگاهی سفارش داده می شوند اما برخی از شرکت ها برای زیباتر شدن فضای مکان تجاری از این تابلو استفاده میکنند.

تنوع زیاد تابلو چلنیوم سبب شده تا با تمامی سلایق مختلف سازگار باشد.برش هایی که  توسط تابلو ساز ها ایجاده میشود سبب شکست نور گشته و شکل هندسی متفاوتی مثل شیشه الماس،کریستال و ستاره را به وجود می آورد.

از مهمترین تابلو های تبلیغاتی که امروزه به صورت عمده در صنف تابلو ساز به کار میرود،تابلو چلنیوم میباشد. این نوع تابلو نوعی تبلیغات محیطی است که در محل کسب و نقطه فروش به عنوان تابلو فروشگاه یا مغاره نصب میشود.در این نوع تابلو از لامپ های ال ای دی برای نور پردازی استفاده میگردد. حروف های برجسته توسط نرم افزار های دیجیتال همانند کرل یا فوتوشاپ طراحی شده و سپس طرح مورد نظر با ورق فلزی به صورت مدور یا زاویه دار بر روی ورق پلکسی در رنگ مختلف لیزر کاری میشود.

تابلو چلنیوم در واقع به تابلو هایی از حروف گفته میشود که جنس حروف آن از جنس چلنیوم باشد. لبه حروف اغلب دارای رنگ نقری ای و طلایی از جنس آلیاژ آلومینیوم بوده که از مهم ترین قسمت های تابلو به شمار می آید. دقت کنید که ساخت و تولید این تابلو ها بر اساس به روز ترین استاندارد های دنیا صورت بپذیرد.

این تابلو ها به دلیل بازتاب نور در روز و وجود نور متوسط smd در شب جذابیت و جلوه منحصر به فردی داشته و جلوه ای زیبا به وجود می آورند.

لایه بالایی تابلوهای چلنیوم بخش بسیار مهمی به شمار می اید که حتما باید به دست متخصصین با سابقه نصب گردد زیرا طراحی ساخت آن به شدت حساس بوده و به دقت بالایی نیاز دارد.

لایه رویی تابلو چلنیوم پلکسی گلاس بوده و زیر آن از نور smd و پلاستیک فشرده تحت عنوان pvc  استفاده میگردد

تابلو چلینیوم با دیگر تابلو های تبلیغاتی چه تفاوتی دارد؟

  1. تمامی حروف برجسته در تابلو های چلنیوم دارای محفظه جداگانه بوده و هر حرف به صورت جدا از باقی حروف شکل داده میشود.
  2. این تابلو برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل حروف دارای روکش محافظ بوده و همین امر سبب براق و درخشان شدن حروف داخل تابلو است.
  3. تابلو چلنیوم تنها تابلویی است که نور داخل حروف را در شکل های الماس، ستاره ، دایره و یا کریستال به نمایش می گذارد.
آشنایی با تابلوهای چلنیوم
آشنایی با تابلوهای چلنیوم

درباره چلینیوم:

کلمه چلینیوم از ترکیب دو کلمه لاتینchannel + aluminium   به وجود آمده است. channelدر لغت به معنای یک جسم U شکل و کانال بوده و چون لبه های حروف لاتین و فارسی و اشکال مختلف بعد از چسباندن به کناره ها به حالت U شکل در آمده و این نام را به خود گرفته است.

کلمه channel به سبب جنس لبه آلومینیومی با کلمه aluminium  ترکیب گشته و کلمه channelium  را به وجود آورده است.

وزن سبک و غیر قابل زنگ زدگی سبب شده که از آلومینیوم در ساخت تابلو چلینیوم استفاده شود و ظاهری بسیار شبیه به استیل داشته باشد. این ترکیب سبب زیبایی و دوام بیشتر آلومینیوم شده است.

چلنیوم از چه دوره ای وارد حوزه تابلوسازی شد؟

بعد از سال 2000 میلادی توسط اسپانیا برای اولین بار به عنوان آلیاژ آلومینیومی شفاف که همانند فلز بود وارد بازار شده و همانند آینه انعکاس نور از آن انجام میشد.

حروف برجسته چلنیوم به چه حروفی گفته می شود ؟

حروف برجسته چلنیوم  به حروفی گفته میشود که و لبه های حروف با کمک رول چلنیوم و رویه حروف با استفاده از پلکسی گلاس ساخته می شود .این رول های چلنیوم در ابعاد، رنگ ها ، و ضخامت های متفاوت تولید و به بازار عرضه می شود .

کاربرد و مزایای تابلو های چلنیوم :

  1. تنوع زیادی در طرح و رنگ ،سایز دارند
  2. قابلیت نور پردازی و اضافه کردن متریال دارند
  3. صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی میکنند
  4. دارای سرویس دهی آسان هستند
  5. در برابر انواع آب و هوا از خود مقاومت نشان میدهند
  6. به راحتی شستشو داده میشوند.
  7. طول عمر زیادی دارند

انواع تابلو چلنیوم

مدت زمان کوتاهی است که از ورود تابلوهای چلنیوم به  بازار نمیگذرد اما در همین مدت طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرده است و مورد رضایت و استقبال قرار گرفته و دیگر کمتر جایی است که ازاین تابلو به عنوان درب مغازه و فروشگاه استفاده نکرده باشد

  • تابلو چلنیوم کریستالی: در ساخت حروف این نوع چلینیوم از دانه های کریستال و پلکسی گلاس استفاده شده که این مدل چلینیوم تقریبا جدید است. چلینیوم های کریستالی به شکل ، تک رنگ یا تمام رنگ و بنا به سلیقه مشتری انتخاب می شوند.
  • تابلو چلنیوم پانچ:در این نوع تابلو با فناوری های جدید، نور SMD از قسمت های برش داده شده، عبور میکند. به این صورت نور با شکست زیبایی از آن خارج می شود.
  • تابلو چلنیوم فول کال: در این مدل تابلو از برد استفاده شده تا با کمک ریموت کنترل بتوان رنگ های آن را تغییر داد.همچنین صفحه نمایش آن قابلیت پخش ۱۶ میلیون رنگ وجود دارد.دRGB یا همان سبز ، قرمز و آبی سه رنگ اصلی است که در هنگام ترکیب  توانایی تولید هفت رنگ را دارند و به همین دلیل تابلو هفت رنگ نیز نامیده می شوند . برای ساخت این نوع تابلو چلنیوم  به اس ام دی های RGB ، پلکسی گلاس سفید ، ورق پی وی سی، کنترلر  برای زیرسازی تابلو و منبع تغذیه نیازمند هستیم
  • تابلو چلنیوم ساده: زمانی ک هدر ساخت حروف از متریال یا رنگ خاص استفاده نگردد به آن تابلو چلنیوم ساده می گویند.این مدل تابلو به عنوان ارزانترین تابلو به حساب می آید و حالت مینیمال و ساده آن سبب زیبایی زیاد آن شده است.برای ساخت این نوع ورق از کامپوزیت، پی وی سی، ترموود برای زیر سازی و ورق پلکسی گلاس جهت رو سازی حروف، همچنین از رول آن در جهت ساخت لبه های حروف و لامپ smd و منبع تغذیه استفاده میگردد.
  • تابلو چلنیوم RGB:این تابلو ها با استفاده از اس ام دی های RGB، کنترلر پلکسی و گلاس ساخته شده که سبب ایجاد تابلوهای چلنیوم ۷ رنگ می شوند. RGBیا همان قرمز ، سبز ، آبی سه رنگ اصلی هستند که به صورت ترکیبی قابلیت تولید هفت رنگ را دارند و تابلو هفت رنگ نیز نامیده می شوند . برای ساخت تابلو چلنیوم RGB به پلکسی گلاس سفید ، اس ام دی های RGB ، کنترلر ، ورق پی وی سی جهت زیرسازی تابلو و منبع تغذیه نیازمندیم .
  • تابلو چلنیوم پلکسی دوبل:در ساخت این نوع تابلو ها از دو پلکسی گلاس با رنگهای متفاوت استفاده می شود البته این موضوع به درخواست مشتری صورت میپذیرد.تابلو چلنیوم دوبل همچنین با ورق های پلکسی طرح دار نیز تولید میگردد که در بین تابلوسازان با نام تابلو چلنیوم دوبل طرح دار معروف شده است. در ساخت این نوع تابلو چلنیوم در ابتدا حروف طراحی شده بر روی پلکسی برش خورده و سپس دو پلکسی مورد نظر با استفاده از چسب مخصوص بر روی هم چسبانده می شوند .
  • تابلو چلنیوم رینگی : در این نوع از تابلو چلنیوم تابلوساز با استفاده از دستگاه، برش هایی بر روی پلکسی به صورت شکل هندسی ایجاد می شود که نور می تواند از آن بخش های به شکلی ویژه به چشمان هر رهگذری بتابد و زیبایی بیشتری را برای تابلو سفارشی شما به ارمغان بیاورد .
  • تابلو چلنیوم لترمکس :زمانی که سطح شیشه ای شفاف با ضخامت یک سانتی متر بر روی لبه های حروف برجسته چلنیوم ایجاد شود ،این موضوع سبب منعکس شدن نور از کناره های حروف شده که این تکنیک لترمکس نام دارد .
  • تابلو چلنیوم نور اندریک : نور اندریک یا نور مخفی تکنیکی در جهت نورپردازی از پشت به وجود آمده است که بر روی تابلوهای متفاوت از جمله تابلو چلنیوم انجام می گردد . برای ساخت تابلو چلنیوم نور اندریک لامپ های SMD را بر روی لایه زیرین تابلو چلنیوم نصب می کنند . برای نورپردازی این تابلو یک فضای خالی چند سانتی متری نسبت به زمینه تابلو ایجاد شده و لامپ در این فضا قرار داده می شوند و هنگام روشن شدن لامپ ها علاوه بر رویه حروف برجسته چلنیوم ، از زیر حروف نیز نور به چشم متصاعد می شود و جلوه کار زیباتر می شود .
  • تابلو چلنیوم الماسیاین تابلو همانند الماس درخشان و دارای انواع اشکال هندسی مانند لوزی و دایره است. تابلوساز در هنگام ساخت تابلو چلنیوم الماسی ، برش هایی بر روی پلکسی ایجاد کرده که این برش ها موجب  شکست شده و اشکال هندسی برش داده شده بر روی پلکسی، به نمایش در می آیند .
  • تابلو چلنیوم ستاره ای:در ساخت تابلو چلنیوم ستاره ای ، پلکسی گلاس بالایی در فاصله مشخص با استفاده از دستگاه برش لیزری ، بریده و مشبک کاری می شود تا در هنگام روشن شدن تابلو ، نقاط ستاره ای شکل دیده شود و تابلو جلوه بصری جذابی را به نمایش می گذارد .
  • تابلو چلنیوم طلایی:تابلو چلنیوم طلایی یکی از پرسفارش ترین نوع تابلو چلنیوم بوده که با توجه به سلیقه مشتریان با استفاده از رول چلنیوم طلایی ،ورق پلکسی گلاس طلایی و اس ام دی هایی با رنگ طلایی اجرا و پیاده سازی می شود . همچنین این تابلو چلنیوم می تواند به صورت تابلو دوبل، طلایی ساده ، پانچی، رینگی اجرا و پیاده سازی شود
  • تابلو چلنیوم ترکیبی :استفاده همزمان تابلو چلنیوم به همراه با رینگ استیل ، چوب ترموود و ورق کامپوزیت یا از سایر متریال ها به صورت ترکیبی سبب ایجاد یک تابلوی ترکیبی و تلفیقی در محل کار شما میشود.
  • تابلو چلنیوم باکس :هنگام استفاده از قلم کوچک باشد تنها راهکار برای زیباسازی ، ساخت جعبه یا باکس برای حروف است . برای ساخت باکس تابلو چلنیوم بعد از برش پلکسی ، لبه چلنیوم دور تا دور پلکسی را فرا گرفته و سبب ایجاد باکس یا جعبه تابلو چلنیوم می شود و حروف هایی با قطر کوچک با استفاده از چسب کلروفرم بر روی باکس چسبانده شده و سپس نورپردازی انجام می شود.
  • تابلو چلنیوم لبه پانچی : تابلو لبه پانچی تابلویی است که نور علاوه بر سطح حروف ، از لبه های حروف نیز به چشم میخورد. لبه های حروف برجسته به شکل های مختلفی مثل چلنیوم ساید ، چلنیوم پانچ ،، چلنیوم سوپر ساید و دیگر موارد قابل اجراست و سبب زیبایی هر چه بیشتر تابلو می شود به شرط اینکه در هنگام پانچ لبه ها ، به قطر ، تراکم و قطر لبه پانچ توجه کافی شود تا باعث نمایان شدن لامپ های SMD نشود .
  • تابلو چلنیوم تابان
آشنایی با تابلوهای چلنیوم
آشنایی با تابلوهای چلنیوم

تشخیص چلنیوم اصل و چینی :

بین لبه های چلنیوم چینی و اصلی اختلافات فراوانی وجود دارد که ما در اینجا می پردازیم :

  1. ضخامت: لبه چلنیوم های اصلی  نسبت به چینی  دارای ضخامت های بیشتری هستند که در ساخت حروف استحکام بیشتری دارند. لبه های چینی با استفاده از کمترین خم ، فشار و ضربه تغییر شکل می دهند.
  2. رنگ پذیری: از تفاوتهای لبه های چلنیوم ثبات رنگ آنها میباشد که لبه های چینی نسبت به سایر لبه ها دارای استقامت کمتری دربرابر به نور آفتاب و برف و بارانهای اسیدی اطراف خود دارند.

روش های ساخت تابلو چلنیوم

  • ساخت تابلو چلنیوم به صورت دستی: در این روش تمامی پروژه به صورت دستی انجام پذیرفته به لبه ها حالت داده می شود. تنها قسمتی که به صورت دستی صورت نمیپذیرد، قسمت رویی آن است که از جنس پلکسی گلاس بوده و باید با دستگاه لیزر برش داده شود البته این روش متقاضیان بیشتری نیز دارد.
  • ساخت تابلو چلنیوم توسط برش با دستگاه: در این روش لبه ها با دستگاه برش و خم حالت داده شده و تمامی حالت و زوایا حروف نیز با دستگاه برش شکل گرفته و توسط حروف سازان متصل میشود.

این روش به دلیل جنبه هنری داشتن تابلو ها طرفداران زیادی بین افراد ندارد و حتما باید توسط یک هنرمند با دقت و ظرافت زیادی طراحی و پیاده سازی شود.

نحوه ی ساخت حروف چلنیوم:

برای ساخت تابلو حروف چلنیوم باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. در ابتدا تابلوساز ، باید به بررسی محل نصب تابلو تبلیغاتی پرداخته و ارتفاع ، طول و عرض تابلو را اندازه گیری نماید .
  2. طرح را در برنامه ای مانند کورل یا اتوکد و … با توجه به درخواست مشتری و فونت ،سایز، ضخامت و ابعاد طراحی کنیم
  3. قیمت نهایی با توجه به متریال تعیین شده توسط نرم افزار به دست آمده و طرح نهایی به سفارش دهنده جهت تایید ، انتقاد ، پیشنهاد و تغییرات احتمالی نشان داده شود .در صورت توافق مرحله ساخت تابلو چلنیوم آغاز می گردد.
  4. طرح مورد نظر بر روی طلق پلکسی یا پلکسی گلاس در رنگ های مختلف توسط دستگاه لیزر برش میزنیم ( طلق های پلکسی برای ایجاد پخش نور در روی سطح حروف استفاده میشود که دارای رنگبندی و شفافیت گوناگونی هستند و همچنین برند های معتبر همانند ییرلانگ، چوچن،پلاس و … امروزه مورد استفاده تابلو سازان می باشد)
  5. حال با استفاده از لامپ های اس ام دی، نورپردازی حروف انجام می گردد .
  6. پس از چیدن لامپ های SMD به صورت موازی یا سری بر روی پی وی سی ها، حروف بر روی زیرساز کار که از نوع ورق کامپوزیت ، چوب ترموود ، شیشه ، سنگ و دیگر متریال های مورد سفارش مشتریان است ، نصب می گردد .لبه های چلنیوم که دارای قطر های مختلفی در سایز های 7،9 ،و 11سانتیمتر بصورت استاندارد هستند و عمدتا ودر پانزده  رنگ متفاوت( که بیشترین رنگ مورد استفاده ،رنگ طلایی آیینه و نقره آیینه است)  را با کمک هنر دست و دستگاههای مخصوص حروف سازی با چسب های مخصوص یک دو سه و یا کلروفوم حالت داده و میچسبانیم.
  7. تابلو به محل مورد نظر رفته و در جای خود نصب می شود و تمامی سیم ها و ابزارهای اضافی به پشت کار منتقل می شود.
  8. روشن نمودن تابلو را روشن نموده و خطاهای احتمالی رفع میشود.
  9. خدمات پس از فروش ارائه میگردد
آشنایی با تابلوهای چلنیوم
آشنایی با تابلوهای چلنیوم

چرا تابلو چلنیوم نسبت به باقی تابلو ها برتر است؟

  • تنوع در اجرا : تابلو چلنیوم دارای انواع متنوعی هستند، ساخت تابلو چلنیوم به شیوه های متنوعی قابل اجراست بنابراین نیاز هر شخص با هر سلیقه ای را پاسخگو است .
  • تنوع رنگ :سه رنگ نقره ای، طلایی ای و مشکی در ساخت تابلو چلنیوم بسیار پرکاربرد است. الالخصوص رنگ طلایی ، شما با کمی شناخت رنگ ها و با توجه به تکنیک روانشناسی رنگ در تبلیغات می توانید برای داشتن تابلوی منحصر به فرد از چند رنگ به صورت ترکیبی بهره برده تا تابلویی زیباتر داشته باشید .
  • داشتن نوار اسفنجی محافظ : بدلیل داشتن نوار گردگیر و روکش اسفنجی محافظ ، گرد و خاک به هیچ وجه به داخل حروف برجسته چلنیوم نفوذ نمی کند و حروف همواره براق و درخشان باقی می مانند .
  • مقاوم در برابر شرایط جوی : تابلو چلنیوم قابل نصب در هر محیطی است و در مقابل شرایط محیطی ،جوی ، باران های اسیدی و اشعه ماوراء البنفش مقاوم است بنابراین با سفارش تابلو چلنیوم به یک تبلیغات بلند مدت و دائمی بیاندیشید .
  • استفاده از عرض مناسب : عرض لبه های حروف برجسته چلنیوم بااستفاده از رول های 7 ، 9 و 11 سانتی متری ساخته شده که در  ارتفاعات بالاتر از لبه 11 سانتی استفاده می شود .
  • ضخامت چلنیوم : پس از سفارش تابلو چلنیوم ، ضخامت ورق ها بسیار حائز اهمیت است. ورق هایی که دارای ضخامت بیشتر مقاومت بیشتر از خود در برابر ضربه و سوراخ کاری های حین کار نشان می دهند .
  • عدم زنگ زدگی :این تابلو گرد و خاک به خود نمیگیرند و دچار زنگ زدگی نشده و طی گذر زمان ماندگار و دارای ثبات رنگ هستند.
  • ماندگاری تابلو چلنیوم :شما از این نوع تابلو میتوانید برای چند سال متواری استفاده کنید زیرا یک تابلو مدرن و درخشان بوده و در صنعت تابلو سازی عالی ترین رتبه را به خود اختصاص داده است. از جمله قابلیت های این تابلو که سبب تمیزی و ماندگاری شده استفاده از نوار اسفنجی گردگیر به عنوان محافظ در برابر آلایندگی های محیطی است.

حروف برجسته چلنیوم از چلنیوم ( نوعی آلومینیوم بادوام ) ساخته شده که بسیار منعطف است و به راحتی می توان آن را در هر طرح و رنگی پیاده سازی نمود. با سفارش تابلو چلنیوم می توانید ماندگارترین و زیباترین روش تبلیغاتی را انتخاب نموده و با کمترین هزینه، بهترین روش تبلیغاتی را انجام دهید . ضد آب بودن تابلو چلنیوم سبب طولانی شدن عمر تابلوی تبلیغاتی شده به همین دلیل هم تابلو چلنیوم قابلیت شستشو داشته و با برخورد آب به آن کیفیت کار زیر سوال نمی رود .

آشنایی با تابلوهای چلنیوم
آشنایی با تابلوهای چلنیوم

اجزای تابلو چلنیوم :

  • لبه چلنیوم: در تابلو چلنیوم استاندارد ، عمق هر لبه معمولاً 7 ، 9 و 11 سانتیمتر می‌باشد . یکی از مزایای لبه چلنیوم نوار اسفنجی آن است که از ورود آب و گرد و غبار به داخل حروف برجسته جلوگیری کرده و مانع نفوذ آب به مدار تابلو چلنیوم و سوختن آن می شود.
  • طلق پلکسی: از طلق پلکسی برای پخش نور به صورت یکدست و شفاف استفاده می شود.
  • لامپsmd : در قسمت داخل حروف برجسته از لامپ smd استفاده می شود . هر چقدر لامپ smd کیفیت بالاتری داشته باشد ، شدت نور و طول عمر بالاتری نسبت به لامپ های مشابه خواهد داشت .
  • ورقPVCاین ورق زیرساخت تابلو چلنیوم بوده و برای چسباندن smd ها به عنوان زمینه استفاده می شود .
  • ترانس یا منبع تغذیه : وظیفه این منبع تبدیل برق شهری به 12 ولت می باشد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *