تابلو نئون چیست ؟

قیمت و هزینه ساخت تابلو نئون پلکسی گلاس که امروزه کاربرد زیادی در حوزه تبلیغات دارد و در اکثر مواقع به تابلو های هالوژنی و نیتروژنی معروف ، تابلو نئون بسیار مهم و متفاوت ازتابلوهای معمولی هستند. تابلو تبلیغاتی نئون دارای رنگ های زیادی است و این رنگ ها بسیار پر جنب و جوش و بسیار روشن هستند. قطعاً می توان تفاوت بین رنگ های معمولی صفحه نام و بین چراغ های نئونی را مشاهده کرد.

انواع تابلو نئون

در صنعت تابلو سازی دو مدل تابلو نئون وجود دارد:

تابلو نئون پلاستیک

تابلو نئون شیشه‌ای (نئون معمولی )

تابلو نئون چیست ؟
تابلو نئون چیست ؟

تابلو نئون پلاستیک

تابلو نئون پلاستیک ، تابلویی است که برای ساخت رویه و لبه‌های آن از نوعی پلاستیک شفاف به نام پلکسی استفاده می‌شود که مانند شیشه شفاف بوده اما نسبت به شیشه دوام بیشتری دارد و با انواع دستگاه‌های برش لیزری به آسانی برش داده می‌شوند.

تابلو نئون پلاستیکی از اولین تابلو‌های حروف برجسته در دنیا هستند که به عنوان تابلوی تبلیغاتی در سردر مغازه‌ها درخشش چشم گیری ایجاد می‌کنند.

این تابلو توانایی انتشار نور به صورت یکنواخت و شفا را دارد و جلوه زیبایی ایجاد می‌شود.

انواع تابلو نئون پلاستیک

تابلو نئون پلاستیک در انواع مختلفی ساخته می شود که در اینجا به دو نوع متداول آن یعنی تابلو نئون پلاستیک ساده و تابلو نئون پلاستیک پلکسی دوبل می توان اشاره کرد.

مراحل ساخت تابلو نئون پلاستیکی

در اولین مرحله برای ساخت تابلو نئون پلاستیکی ابتدا، تابلوساز به محل نصب تابلو رفته و اقدام به اندازه‌گیری محل دقیق نصب تابلو کرده و پس از آن با استفاده از نرم افزارهای طراحی مانند کورل و اتوکد، حروف برجسته طراحی می‌شود.

حروفی که طراحی شده‌اند با استفاده از دستگاه برش لیزری روی پلکسی گلاس برش داده می‌شوند و پس از آن لبه و رویه حروف برجسته پلاستیکی با استفاده از چسب به هم متصل خواهند شد.

سپس لامپ‌های ال ای دی به صورت ریسه‌ای، خطی و شاخه‌ای داخل حروف قرار می‌گیرند و حروف آماده شده روی زیرسار نصب می‌شوند.

زیرساز نیز معمولا از جنس چوب، شیشه، سنگ و … است که با توجه به نیاز هر فرد جنس آن قابل انتخاب خواهد بود.

تابلو نئون شیشه ای

تابلو نئون شیشه ای تابلویی است که با استفاده از گازهای مختلفی در شیشه‌های خام و خالی پر شده و با عبور جریان الکتریکی از خود نور منتشر می‌کند.

این تابلو به صورت حروف مورد نیاز هر مشتری طراحی می‌شود. نکته قابل توجه درباره تابلو نئون شیشه ای آن است که این تابلو در انواع رنگی، پودری و معمولی وجود دارد.

تابلو نئون چیست ؟
تابلو نئون چیست ؟

مراحل ساخت تابلو نئون شیشه ای

برای تولید این تابلو ابتدا شیشه‌های خام نئون تهیه می‌شود که به شکل کروی هستند و داخل آن‌ها خالی است.

سپس دستگاه نئون ساز با حرارت و فشار هوا این شیشه‌های تو خالی را به فرم مورد نظر تغییر می‌دهد و پس از آن اتصال الکترودها انجام می شود.

پس از اتصال الکترود‌ها دو سر نئون به دستگاهی با ولتاژ مناسب متصل شده تا گاز موجود درون لوله به صورت کامل سوخته و خلاء به وجود ‌آید.

سپس به دستگاه گاز نئون متصل می‌شود و در این قسمت ولتاژی برابر با ۷۵۰ تا ۱۶۰۰ به درون لوله وارد شده و باعث یونیزه شدن جیوه و تولید نور می‌شود و لوله نئون پس از آنکه پر شد،‌ بسته می‌شود و با استفاده از دستگاه شارژ به صورت کامل شارژ می‌شود و آماده تولید نور است.

تابلو نئون شیشه‌ای در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد، صورتی، آبی، قهوه‌ای، بنفش و دیگر رنگ‌ها تولید می‌شود که نوع رنگ تولید شده با توجه به نوع گازی که در آن پر می‌شود، متفاوت خواهد بود.

به طور مثال گاز هیدروژن رنگ صورتی، نئون رنگ قرمز، آرگون رنگ آبی و … تولید می‌کنند.

تابلو نئون چیست ؟
تابلو نئون چیست ؟

ساخت تابلو نئون

اولین مرحله از ساخت تابلو نئون، مانند تمامی تابلو ها، طراحی می باشد؛ بعد از طراحی تابلو نئون، نوبت به پلات و نقشه نئون می رسد که توسط دستگاه کاتر پلاتر گرفته میشود.

لوله های نئون معمولا دو متری و به صورت خط راست میباشند؛ که توسط استاد کار با استفاده از شعله به شکل و طرح مورد نظر میشود.

توجه داشته باشید که ساخت نئون، یک هنر بسیار سخت، زمان بر وطاقت فرسا می باشد؛ زیرا با کوچکترین اشتباه- به دلیل شکننده بودن شیشه- تمام زحمات به باد می رود.

ساخت تابلو نئون، حداقل نیاز به ده سال مهارت می باشد و کار هرکسی نیست.

بعد از ساخت لوله نئون، نوبت به اتصال الکترود میرسد؛ بعد از نصب الکترود ها دو سر نئون به دستگاه ولتاژ بالا متصل میشود تا گاز داخل لوله کاملا بسوزد و به خلا تبدیل شود

پس از آن به دستگاه گاز نئون متصل شده و لوله نئون پر از گاز و بسته میشود؛ سپس زیر دستگاه شارژ میرود تا کاملا شارژ شود.

تابلو نئون متنی یا نوشته که خودش به دو بخش تک خط و دو خط تقسیم میشوند. همچنین تابلو نئون متنی میتواند لاتین یا فارسی باشد.

نصب تابلونئون

تابلو نئون یک تابلو کاملا کلاسیک می باشد و باید توجه داشت زیبایی آن به سیم کشی آن است و مخفی کردن  سیم کشی در این سبک زیاد به کار نمی رود.

اما در صورت صلاح دید مشتری یک صفحه زیر کار برای نئون در نظر گرفته میشود و توسط پایه های فنری نئون به آن صفحه متصل شده و دو سیم یکی از سر نئون و یکی از انتها به الکترود و سپس به ترانس متصل میشود.

باید توجه داشت سیم های نصب شده به ترانس نباید همدیگر قطع کنند (از روی هم بگذرند) حداقل باید 5 سانتی متر با هم فاصله داشته باشند؛ در صورتی که این موارد رعایت نگردد، عمر نئون به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

تابلو نئون حتما باید توسط متخصص نصب شود زیرا یک کار ظریف و حساس می باشد و باید توجه داشت در برخی موارد ممکن است یک تکه از کار بشکند.

تابلو نئون پلکسی

تابلو نئونی با توجه به اینکه از گذشته تا به امروز توسط مشتریان در تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار گرفته اند دارای معایبی از جمله شکنندگی نئون ، شوک نئون ، نصب دشوار و مصرف زیاد برق می باشد که همه ی این موارد مهندسان و تولیدکنندگان را وادار کرد تا در عصر تکنولوژی موادی را تولید کنند که مزایا و برتری بیشتری نسبت به نئون داشته باشد.

یکی از محصولات مدرنی که امروزه در حرفه تبلیغات و بیلبورد سازی رواج یافته است را می توان تابلو نئون پلکسی یا پلکس نئون نامید که جایگزینی مناسب برای تابلو نئون در این صنعت است.

تابلو نئون پلکسی که ظاهری نئون مانند دارد و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است، برای تبلیغات به عنوان تابلوی مغازه ، تابلوی دکوراسیون داخلی و سایر موارد تبلیغاتی که در بازار نیز با رنگ های متنوع موجود است ، مورد استفاده قرار می گیرد.

ساخت نئون پلکسی

تابلو نئون پلکسی به دوصورت با پایه و با قالب ساخته می شود.

در ساخت تابلو نئون پلکسی با پایه در ابتدا یک زمینه کار از جنس پلکسی،چوب و یا ام دی اف در اندازه و ابعاد مشخص ساخته و بعد از آن با استفاده از دستگاه پلاتر طرح مورد نظر که شامل متن و یا عکس باشد روی کاغذ درج شده است.

در مرحله بعد پایه هایی مخصوص روی طرح (بین دو خط) نصب شده و در آخر نئون فلکس روی پایه ها قرار داده شده و مبادرت به روشنایی تابلو توسط ترانس ۱۲ ولت خواهد شد.

ساخت نئون پلکسی با قالب، جهت نصب نئون فلکسی با استفاده از متریال هایی مانند پی وی سی، ام دی اف، پلکسی گلاس و مواردی مشابه انجام می گیرد به این صورت که طرح مورد نظر با استفاده از دستگاه سی ان سی و یا برش لیزر مطابق با ضخامت نئون پلکسی روی متریال های نام برده شده برش داده می شود.

در نهایت نئون پلکسی داخل آنها قرار داده شده و همانند روش اول با استفاده از منبع تغذیه به مرحله روشنایی می رسد.

تابلو نئون چیست ؟
تابلو نئون چیست ؟

مزیت‌های استفاده از تابلو نئونی

تابلو نئونی از محبوبیت قابل توجهی برخوردار هستند زیرا این تابلوها در مقایسه با سایر تابلو‌هایی که در بازار وجود دارد، مزیت‌هایی دارند که عبارتند از:

۱- ظاهر زیبا

تابلو‌های نئون نسبت به سایر تابلوها ظاهری خیره کننده دارند و نور درخشان آن‌ها نگاه هرکس را به خود جذب می‌کند.

۲- قیمت مناسب

نکته بسیار مهم درباره تابلوهای نئون آن است که از قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای برخوردار هستند و به همین دلیل بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها اقدام به تهیه این نوع تابلو‌ها کرده‌اند.

۳- تنوع

یکی از مزیت‌های تابلوهای نئون آن است که این تابلو در رنگ‌ها و مد‌ل‌های مختلفی قابل پیاده‌سازی و اجرا است و به همین دلیل به خوبی توانسته پاسخگوی نیاز هر سلیقه‌ای باشد.

۴- آسیب نزدن به زمینه کار

از دیگر مزیت‌های تابلوهای نئون آن است که این تابلو‌ها روی زمینه بسیار ظریف کار می‌شوند و به همین دلیل هیچ گونه آسیبی به زمینه وارد نمی‌کنند.

۵- نور یکدست

مزیت عمده تابلوهای نئون آن است که نور آن‌ها یکنواخت و چشم نواز بوده و به همین دلیل نگاه به آن‌ها باعث آزار چشم نمی‌شود.

۶- نصب آسان

یکی از نکات قابل توجه درباره تابلوهای نئون آن است که این تابلوها در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل نصب و اجرا هستند.

۷- طول عمر بالا

تابلوهای بسیاری در بازار موجود هستند که هرچند از ظاهر زیبا و متفاوتی برخوردار هستند ولی در صورت قرارگیری در شرایط آب و هوایی نامناسب پس از مدت زمان کوتاهی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند و از زیبایی آن‌ها کاسته می‌شود.

تابلو نئون چیست ؟
تابلو نئون چیست ؟

قیمت تابلو نئون

به طور کلی قیمت هریک از انواع تابلو نئون به عوامل مختلفی وابسته است. برای مثال نوع شیشه خالی، نوع گاز مورد استفاده برای پر شدن شیشه، سیم‌ها، الکترود‌ها و ترانس در قیمت نئون شیشه ای تاثیرگذار هستند.

قیمت تابلو نئون نیز تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند موارد زیر خواهد بود:

  • متراژ حروف برجسته
  • نوع پلکسی
  • منبع تغذیه
  • نوع لامپ ال ای دی
  • تایمر

ولی قیمت این نوع از تابلوها نسبت به سایر تابلوهای موجود در بازار مناسب‌تر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *