ساخت تابلو استیل در رشت

چرا تابلو استیل می‌تواند جزو بهترین انتخاب‌ها برای ساخت تابلو برند باشد؟

هر کس که در حال حاضر درون جامعه به داد و ستدی مشغول است و مکانی برای انجام معاملات مختلف دارد، برای معرفی شغل و حرفه خود به دیگرانی که ممکن است او را نشناسند یا به دنبال وی بگردند از تابلو استفاده می‌کند. کافی است به بازار بروید تا در سردرب تمام مغازه‌های راسته بازار محل خود تابلوهای رنگارنگ را ببینید که هر کدام نوید از یک فعالیت تجاری می‌دهد.

با استفاده از این تابلوها، مدیران کسب و کار و صاحبان مغازه سعی دارند تا خدمات و محصولات خود را در معرض دید عموم قرار داده تا متوجه حضور آن‌ها شوند. تابلوهای تبلیغاتی در انواع و اقسام مختلفی روانه بازار می‌شوند. متریال های مختلفی وجود دارد که بنا بر سلیقه، شرایط جغرافیایی و شرایط کسب و کار می‌توان آن‌ها را به کار برد و تابلوهایی زیبا و چشم نواز ساخت. یکی از این متریال‌ها استیل است که در مدت کوتاهی توانست خود را به خوبی در بازارهای مختلف جا بیندازد. در هر جا که بازار هست، غیر ممکن است که نتوانید تابلو استیل ببینید.

ساخت تابلو استیل در رشت
ساخت تابلو استیل در رشت

استیل چیست؟

استیل نوعی آلیاژ است که از ترکیب ۳ ماده با نام‌های آهن، کربن و کروم ساخته می‌شود. استیل در برابر زنگ زدگی و اکسید شدن بسیار مقاوم بوده و اصلا زنگ نمی‌زند. البته این نکته را نیز باید گفت که با استفاده از کربن ۱۴ می‌توان استیل ساخت. فقط کربن ۱۴!

استیل در ۲ نوع بگیر و نگیر در بازار موجود است. منظور از این اصطلاح، توانایی جذب آهنرباست. به این صورت که استیل نگیر بخاطر داشتن درصد بیشتر کربن، جذب آهنربا نمی‌شود. استیل بگیر نیز از این جهت که آهن بهتری در ترکیب ساخت خود دارد، می‌تواند جذب آهنربا شود. قیمت استیل نگیر در بازار ایران و جهان از ارزش بیشتری برخوردار است نسبت به نوع دیگرش.

برای ساخت تابلو استیل، استیل‌های مختلفی در داخل ایران در حال حاضر تولید می‌شوند که کیفیت قابل قبولی دارند.

تابلو استیل چه کاربردی دارد؟

ممکن است فکر کنید که مدت بسیار زیادی از کشف این فلز می‌گذرد. اما باید عنوان کرد که سخت در اشتباهید. مدت بسیار کمی از کشف استیل گذشته و با این حال این فلز توانسته محبوبیت بالایی در صنایع مختلف بدست آورد. صنایعی مثل غذا، خودرو سازی، اسلحه سازی و … استفاده بسیار بالایی از فلز استیل می‌کنند. اما چطور شد که از استیل در صنعت تابلو سازی استفاده کردند؟

استیل را در دوران جنگ جهانی دوم کشف کردند. یعنی دوران زیادی بود که انسان از آهن و سنگ آهن استفاده می‌کرد اما خبری از استیل نبود. در طی جنگ جهانی بود که تمام کشورها به دنبال آلیاژی بودند که در برابر رطوبت و اکسیده شدن مقاومت داشته باشد. اینطور شد که استیل را ساختند. باید بدانید که همان زمان استیل وارد ایران نشد. بلکه پس از ورود به عرصه مواد غذایی و خودروسازی در سطح جهان، به ایران راه یافت. حدود ۲۰ تا ۳۰ سال پس از کشف آن.

البته سال‌های زیادی از این فلز در صنایع مختلف استفاده شده است. چه در ایران و چه در جهان. اما از ورود آن به عرصه تابلوسازی ، زمانی حدود ۱۵ سال می‌گذرد.

چه معایب و مزایایی را می‌توان برای تابلو استیل ذکر کرد؟

تابلو مغازه جزئی از یک بیزینس است که همواره در معرض عوامل طبیعی قرار دارد. آفتاب، گرما و حرارت، رطوبت، باران و و و باعث شده که برای انتخاب متریال ساخت تابلو با انتخاب‌های محدود روبرو باشیم.
قبل از استفاده از استیل در تابلوسازی، پلکسی یکی از مواد رایج بود. اما درخشندگی و بازتاب نور زیبایی که تابلو استیل دارد به هیچ وجه نمی‌تواند قابل قیاس با پلکسی باشد.

مقاومت بالای این فلز باعث شده که در برابر تمام عوامل طبیعی که ممکن است باعث تخریب و فساد بافت شوند، مصون شود. البته ساخت حروف برجسته با استیل کار راحتی نبوده اما پس از مدت‌ها تحقیق و تجربه در حال حاضر می‌توان حروف برجسته را با دقت بالا و راحت ساخت.

البته در باب نقاط ضعف استیل برای تابلو سازی نیز می‌توان مطالبی را بیان کرد. برای مثال اینکه در موضوع رنگ استیل، حق انتخاب بسیار کمی داریم. متریال استیل نسبت به دیگر متریال‌های مورد استفاده برای ساخت تابلو، گران است و در ساخت آن شاهد نمونه‌های بسیار بی کیفیت از طرف افراد غیر متخصص در تولید تابلو استیل هستیم.

ساخت تابلو استیل در رشت
ساخت تابلو استیل در رشت

تفاوت جوش لیزری و جوش قلع در ساخت تابلو استیل چیست؟

برای این که یک تابلو استیل داشته باشیم، ابتدا طراح طرح حروف مورد نظر را بر روی استیل پیاده می‌کند. برای این که طرح برای دستگاه واتر جت قابل شناسایی باشد، آن را ولد می‌کنند. پس از آن که واتر جت حروف را برش زد، بر اساس اندازه‌ای مشخص به یک لبه از استیل گیوتین می‌زنند تا راحت بر روی رویه اصلی بچسبد.

در این قسمت که باید رویه به گیوتین بچسبد، نمی‌توان از هیچ مدل چسبی یا جوش آهن استفاده کرد. راه‌هایی که می‌شود این کار را انجام داد، استفاده از جوش قلع یا لیزری است. اگر بخواهید از جوش قلع استفاده کنید، زمان زیادی را صرف خواهید کرد. ضمن این که به دقت بالایی نیز نیاز خواهید داشت. خروجی نیز بسیار سفت و محکم خواهد بود و به آسانی جدا نخواهد شد.

برخی از افرادی که تابلو استیل می‌سازند، این چنین صبر و حوصله‌ای ندارند و به همین دلیل به دنبال روش دیگر یعنی استفاده از جوش لیزر می‌روند. استفاده از لیزر برای جوش گیوتین به رویه، صرف جویی ۱۰ برابری زمان را به همراه دارد اما قدرت جوش بسیار کم‌تر خواهد بود.

برای بررسی قدرت جوش می‌توانید از داخل به محل اتصال استیل و رویه نگاه کنید. اگر جوش به صورت کوچک و نازک بود، بدانید که تابلوساز از جوش لیزری استفاده کرده است.

برای زیباتر شدن تابلو استیل، نورپردازی کنید.

برای تابلوهایی مثل استیل و پلکسی یک چالش بزرگ وجود دارد و آن این است که نور از آن‌ها عبور نمی‌کند. این بدان معناست که کار شما برای نورپردازی کمی سخت می‌شود. البته بدانید که نور پردازی جزئی لاینفک از هنر تابلوسازی است و یک فرد سازنده تابلو استیل باید بداند که با چه میزان و درجه‌ای از چه نوری می‌تواند بهترین نتیجه را در نمایش تابلو بگیرد.

در ابتدا که تابلو استیل به بازار ارائه شد، بدون هیچ گونه نورپردازی این کار انجام شد. البته هنوز هم بر سر درب مجتمع‌ها و شرکت‌های زیادی می‌توانید یک تابلو استیل را بدون نور پردازی ببینید. سپس توسط اسپنسرها با کمی خلاقیت، فاصله‌ای به اندازه ۳ یا ۴ سانتی متر بین حروف و پس زمینه ایجاد شد و در آن فاصله، لامپ‌های SMD قرار گرفتند. با این کار بود که اصطلاح نور مخفی متولد شد. حال می‌شود حروف برجسته را در نور غوطه‌ور خواند.

ساخت تابلو استیل در رشت
ساخت تابلو استیل در رشت

مشکل کوچکی که در این کار بود، عدم پراکندگی مناسب نور بود. برای حل این مشکل یک PVC را پشت حروف برجسته استیلی قرار دادند که به مقدار ۲ یا ۳ سانت از لبه بیرون بزند و به آن کانتور می‌گویند. حال که نورپردازی انجام می‌شود، نور از وسط کانتور به بیرون می‌آید و شفافیت یکدستی را به حروف تابلو استیل می‌دهد.

البته این آخرین خلاقیت در بحث تابلوهای استیل نبود. چندی پیش یک طرح جدید را داشتیم که بسیار هم جذاب بود. تابلو استیل رینگی نام این محصول جدید است. در این محصول ابتدا استیل را به وسیله واتر جت برش می‌دهند و با استفاده از متریال پلکسی، حروف را با همان فونت ولی سایز کوچکتر نیز می‌برند. حال می‌توان حروف پلکسی را درون برش استیل قرار داد و آن‌ها را با استفاده از لبه‌های استیل، به یک دیگر متصل کرد. استیل بصورت قابی، حروف پلکسی را در بر می‌گیرد و تابلو استیل رینگی را می‌سازد.

استیل رینگی محصولی ساخته شده از استیل و پلکسی است که ممکن است گاهی وسط تابلو استیل را به صورت رینگی نیز برش ندهند. به این روش نیز ساخت تابلو از استیل پلاست یا لبه استیل گویند.

انواع مختلف تابلوهای استیل در بازار

وابسته به امکانات و متریال‌هایی که در ساخت تابلو با استیل استفاده می‌شوند، می‌توان برای تابلوهای استیل مثال زد. در زیر می‌توانید انواع مختلف تابلو استیل در بازار عبارتند از:

• تابلو استیل معمولی

• تابلو استیل با نور پردازی

• تابلو استیل نوراندریک (نور مخفی)

• تابلو استیل لبه پاستیک

• تابلو استیل رینگی

• تابلو استیل کریستال

 

ساخت تابلو استیل در رشت
ساخت تابلو استیل در رشت

قیمت تابلو استیل به چه عواملی بستگی دارد؟

باید بدانید که در ساخت تابلو استیل با استفاده از ورق‌هایی با رنگ طلایی و نقره‌ای که در کارگاه‌های مخصوص توسط افراد متخصص با استفاده از واتر جت برش خورده، استفاده می‌شود. همین نیز می‌تواند یکی از دلیل‌های قیمت بالای استیل در کار تابلوسازی باشد که قاعدتا با توجه به جلوه زیبای آن در سر درب مغازه، رقمی منصفانه است. در زیر می‌توانید عواملی که بر قیمت تابلو استیل مورد نظر شما تاثیر دارد، عبارتند از:
• اندازه و قطر حروف مورد استفاده در تابلو

• قاب استفاده شده در تابلو و جنس آن

• نور پردازی خارجی و داخلی تابلو استیل و حروف برجسته

• ابعاد تابلو

• اندازه قطر لبه تابلو

• تعداد رنگ‌های استفاده شده در ساخت تابلو

• فونت حروف ساخته شده تابلو

• میزان و جنس دیگر متریال‌های استفاده شده در ساخت تابلو

 

ساخت تابلو استیل در رشت
ساخت تابلو استیل در رشت

ما به عنوان افرادی متخصص در تابلو سازی پارسه در زمینه ساخت تابلو‌های برندینگ برای فعالیت‌ها و مشاغل مختلف، به شما توصیه می‌کنیم که اگر قصد دارید تابلو شما بر سر درب مغازه‌تان بدرخشد و مردم را به سمت خود بکشاند، از استیل استفاده کنید. استیل باعث می‌شود تابلو شما برای سالیان سال سالم مانده و کارکرد طولانی خواهد داشت. علاوه بر این می‌توانید از هزینه‌ای که برای تابلو استیل می‌کنید با گذر زمان راضی باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *