تابلو فلکسی چیست و چگونه ساخته می شود؟

در پاسخ به سوال تابلو فلکسی چیست، باید گفت که تابلو فلکسی یکی از انواع تابلوهای تبلیغاتی است که محبوبیت بسیاری دارد. اخیرا ساخت تابلو فلکسی بر سر در مغازه ها افزایش یافته است، به گونه ای که این روزها بیشتر تابلوها از جنس تابلو فلکسی هستند .

برای اینکه بدانیم تابلو فلکسی چیست باید گفت که این تابلو یکی از انواع تابلوهای تبلیغاتی می باشد که نام آن از کلمه Flexible به معنای انعطاف پذیر گرفته شده است.

جنس تابلو فلکسی تقریبا شبیه به بنر است اما با این تفاوت که نور را از خود عبور می دهد در صورتی که بنر های تبلیغاتی نور را از خود عبور نمی دهند و لازم است که از روبرو به آنها نور تابانده شود. به این تابلوها، تابلو فلکسی فیس نیز گفته می شود. این نیز بخشی دیگری از پاسخ سوال تابلو فلکسی چیست میباشد.

تابلو سازی فلکسی از سال ۱۳۷۵ از کشور آلمان وارد ایران شد. از آن زمان تا امروز ساخت این نوع تابلو تفاوت های بسیاری کرده است. اما برخی از تابلوسازی ها هنوز هم از متدهای قدیمی برای ساخت تابلو فلکسی استفاده می کنند.

در اکثر تابلو سازی ها مراحل ساخت تابلو فلکسی به این صورت است که در ابتدا مانند دیگر سفارش ها، مشتری باید سفارش خود را ثبت نماید و سپس طرح مورد نظر خود را برای طراح عنوان کند. روکش تابلو فلکسی دارای بافت نرمی است و جنس آن از روکش ابریشمی و یا پوشش کوتینگ است، به همین دلیل است که نور از آن عبور می کند.

در سال های اخیر از این تابلوها به جای تابلو پلاستیکی استفاده می شود و به گونه ای جایگزین تابلوهای پلاستیکی شده است. تابلو فلکسی به دلیل متریالی که دارد در مقابل اشعه های خورشید، گرد و خاک، رطوبت بالا و باد بسیار مقاوم است.

تابلو فلکسی چیست و چگونه ساخته می شود؟
تابلو فلکسی چیست و چگونه ساخته می شود؟

مراحل ساخت تابلو فلکسی

طرح با استفاده از نرم افزارهای مختلف طراحی شده و سپس نظر و سلیقه و طرح اولیه مشتری را طراحی می کنند. در این مرحله طرح آماده شده پیش از ساخت باید مورد تایید مشتری قرار بگیرد. پس از آنکه مشتری طرح را تایید نمود، طرح برای ساخته شدن به کارگاه ارسال می شود و مراحل ساخت تابلو چلنیوم آغاز می شود. اولین کاری که انجام می شود، ساخت شاسی با قوطی پروفیل است.

اندازه این شاسی معمولا ۲۵*۲۵ سانتی متر است. این کاور برای دور تابلو است؛ پس از اینکه شاسی ساخته شد، لازم است که رنگ آمیزی شود. پس از رنگ  آمیزی شاسی، پوشش کاور دور شاسی با کامپوزیت صورت می گیرد و سپس سپری نصب می شود.

پس از انجام کارهای بالا، لازم است که زیرسازی برای لامپ های اس ام دی در تابلو چلنیوم انجام شود. زیرسازی تابلو سازی را برخی به صورت پی وی سی انجام می دهند و برخی با ورق های گالوانیزه انجام می دهند. ورق های گالوانیزه به این دلیل که جریان برق را از خود عبور می دهند، ممکن است که اتصالی رخ دهد و در نتیجه اتصالی سبب سوخت لامپ ها و سیاه شدن تابلو می شود.

اما استفاده از پی وی سی این مشکلات را به همراه ندارد. علاوه بر آن استفاده از پی وی سی مزیت های دیگری نیز دارد از جمله ضد آب بودن، سبک وزن بودن، مقاومت بیشتر و عدم اتصالات برقی در تابلو.

در هر صورت پوشش تابلو از جنس فلکس می باشد. با توجه به سلیقه مشتری در ساخت تابلو فلکسی می توان از نور هم استفاده کرد. در این زمان ها برای روشنایی تابلو از لامپ مهتابی یا همان لامپ فلورسنت استفاده می شود.

حال طرح اولیه ای که مورد تایید قرار گرفته بود باید چاپ شود. چاپ فلکسی به صورت چاپ UV می باشد. در گذشته چاپ روکش فلکسی با چاپ Solvent بود. این نوع چاپ روی فلکسی حک نمی شد به همین دلیل زمانی در مدت طولانی در مقابل باد، باران و گرد و خاک و اشعه خورشید قرار می گرفت، به سرعت خراب می شد. اما در مقابل چاپ UV این چنین نمی باشد و مقاومت نسبتا بالایی دارد.

تاریخچه تابلو فلکس فیس در ایران

در ادامه پاسخ تابلو فلکسی چیست مناسب است که بدانید که تابلو فلکس فیس از حدود سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد و در آن زمان به نسبت دیگر تابلوهای تبلیغاتی به لحاظ نورپردازی و تنوع جلوه های بصری در جایگاه بالایی قرار داشت.

طرح های تابلو فلکسی ابتدا توسط استیکر یا برچسب در رنگ های مختلف بر روی متریال فلکسی چسبانده می شد. به این صورت که پس از برش استیکر به اشکال مختلف، با کمی نمدار کردن متریال فلکسی عموما به وسیله محلول آب و مایع ظرفشویی، استیکر ها روی آن چسبانده می شود.

به علت نمدار بودن فلکس، استیکر ها به راحتی روی فلکسی قادر به جابجایی می بودند و در آخر پس از مشخص شدن مکان دقیق استیکر، به وسیله کاردک پلاستیکی، هوا و نم زیر استیکر خارج می شد و استیکر به خوبی روی فلکس می چسبید.

بدیهی است که آن زمان بدست آوردن هارمونی مناسب برای طرح تابلو فلکسی و پیاده سازی لوگو ها و علائم تجاری خاص با استیک، کار سختی محسوب می شد. بعد از آمدن پرینترهای فلکس، روش ساخت تابلو فلکسی با استکیر کاملا منسوخ شد و تصاویر واقعی و چاپ شده جایگزین طرح های استیکری شد.

این یک تعریف کامل برای سوال تابلو فلکسی چیست میباشد. همچنان که مشخص شد تابلو فلکسی نیز مانند تابلو چلنیوم یکی از انواع تابلوهایی است که برای تبلیغات استفاده می شود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *