تابلو نئون مغازه

همانطور که در بخش قبل نیز اشاره شد، تابلوسازان با استفاده از تخلیه الکتریکی گاز نئون از آن برای ساخت تابلوهای زیبا همراه با دید در شب فوق‌العاده استفاده می‌کنند.

تابلو نئون به شکل لوله هایی شیشه ای رنگ است که قطری حدود 10 تا 18 میلیمتر داشته و از نظر طولی محدودیتی ندارند و بین چند سانتی متر تا چند متر بنا به سفارش مشتری و طراحی تابلوساز ساخته میشود.

برای روشن کردن هر متر لوله نئون به ولتاژی بین 3000 تا 5000 نیاز است که البته بستگی به قطر و طول نئون دارد؛ در لوله های مورد استفاده در تابلوسازی به ازای هر 7 متر، یک ترانس 10000 ولت استفاده می‌شود.

برای به وجود آوردن این ولتاژ از ترانس های افزاینده استفاده می‌شود؛ همچنین کابل مورد استفاده در نئون باید از نوع کابل‌های خاص و عایق باشد تا ایجاد نویز نکنند.

تابلو نئون در کارگاه‌های تابلوسازی بعد از پلات طرح مورد نظر روی کاغذ ، توسط نئون‌سازان با استفاده از حرارت شعله گاز و هوا ساخته می شود.

بعد از فرم‌دهی شیشه های نئون مطابق با طرح مورد نظر ، مرحله روشنایی نئون که اصطلاحا الکترو پمپ نام دارد توسط دستگاه وکیوم آغاز می‌شود ، که شامل نصب الکترود و گاز نئون است. در این مرحله ولتاژ لحظه ای برابر 750 تا 1600 به لوله ها وارد می شود که باعث یونیزه شدن ، بخار جیوه ، بر قراری جریان و در نهایت تولید نور درون شیشه می شود.

نکته ای که باید یاد آور شد این است که گازها رنگ‌های متنوعی تولید می‌کنند. از جمله می‌توان به هیدروژن (صورتی) ، آرگون (آبی و سبز) و نئون (قرمز) اشاره کرد.

پودرهای مخصوصی نیز برای نئون وجود دارد که با استفاده از پودرهای مختلف در لوله‌های نئون ، می توان نئون را در رنگ‌های مختلفی تولید کرد.

تابلو نئون مغازه
تابلو نئون مغازه

انواع مدل‌های تابلو نئون

تابلو نئون انواع مختلفی دارد که البته 2 مدل آن مشهورتر و پرکاربردتر از انواع دیگر هستند.

  1. تابلو نئون شیشه‌ای
  2. تابلو نئون فلکسی

تابلو نئون شیشه ای تابلویی است که با استفاده از پر کردن شیشه‌های خام و خالی توسط گازهای ساخته می‌شود و با عبور جریان برق، از خود نور جذابی منتشر می‌کند.

این تابلو به صورت حروف و بنا به سفارش و سلیقه مورد نیاز مشتری طراحی می‌شود. نکته جالب درباره تابلو نئون شیشه ای آن است که این تابلو در انواع رنگی، پودری و معمولی وجود دارد.

تابلو نئون شیشه‌ای در رنگ‌های مختلف قرمز، زرد، صورتی، آبی، قهوه‌ای، بنفش و… تولید می‌شود. نوع رنگ تولید شده با توجه به نوع گاز مورد استفاده برای پرکردن شیشه نئون متفاوت خواهد بود. به طور مثال گاز هیدروژن پس از برقراری جریان برق، رنگ صورتی، نئون رنگ قرمز و آرگون رنگ آبی از خود ساطع می‌کند.

تابلو نئون فلکسی نوعی جدید و نسبتاً انعطاف‌پذیر از تابلوهای نئونی است. تابلو نئونی با توجه به اینکه از گذشته تا به امروز توسط مشتریان در تبلیغات محیطی مورد استفاده قرار می‌گرفته دارای معایبی از جمله شکنندگی نئون ، شوک نئون ، نصب دشوار و مصرف زیاد برق است که همه‌ی این موارد مهندسان و تولیدکنندگان را وادار کرد تا در عصر تکنولوژی، موادی را تولید کنند که مزایا و برتری بیشتری نسبت به نئون داشته باشد.

Neon Flex که ظاهری نئون مانند دارد و در عین حال از انعطاف پذیری بالایی نیز برخوردار است ، برای تبلیغات به عنوان تابلوی مغازه ، تابلوی دکوراسیون داخلی و…  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نئون فلکس یک المان نوری است که ظاهری شبیه به نئون شیشه‌ای دارد و با استفاده از دو متریال کلیدی ساخته می شود که عبارتند از پی وی سی(PVC) نرم و ال ای دی(LED).

کاربرد پی وی سی نرم در ساخت این نوع از تابلو به این صورت است که در ابتدا دو قالب جهت ساخت نئون فلکس در طول و عرض مشخصی ساخته می شود. (یک قالب به عنوان پایه ال ای دی و یک قالب به عنوان رویه نئون فلکسی)

در مرحله بعد پی وی سی های مخصوص که توسط دستگاه حرارت داده شده اند روی قالب های مذکور ریخته می شوند و بعد از مدت زمان مشخص از قالب جدا شده و به شکلی کاملا انعطاف پذیر و نرم تبدیل می شوند.

در گام بعدی ال ای دی هایی که از قبل ساخته و سری شده اند را داخل و در گودی پایه نئون فلکسی قرار داده و در نهایت رویه کار که از جنس پی وی سی می باشد روی پایه، همراه با حرارت قرار داده می شود که انجام این فرآیند به شکلی صورت می گیرد که ال ای دی ها کاملا در برابر گرد و غبار و ورود آب محافظت شوند.

نکته مهم دیگری که باید در مورد نئون فلکسی یادآور شد، رنگ‌بندی آن است. تولید طیف رنگ تابلو نئون فلکس به سه شکل انجام می‌شود ؛ مورد اول استفاده از پی وی سی‌های رنگ شده و کاربرد ال ای دی های سفید در پایه ؛ مورد دوم پی وی سی سفید و ال ای دی رنگی و مورد سوم پی وی سی رنگی و ال ای دی رنگی که این مورد از اصولی ترین و کاربردی ترین روش تولید در نئون فلکسی به شمار می رود که مسلما استفاده از این نوع نئون فلکس در تولید یک تابلو تبلیغاتی باعث رویت رنگ طبیعی همراه با روشنایی یکدست خواهد بود.

تابلو نئون مغازه
تابلو نئون مغازه

مزایای تابلو نئون

تابلو نئون از جمله مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین تابلوهای تبلیغاتی است که استفاده وسیعی در سطح جهانی دارد.

1 – زیبایی و مدرن بودن در عین اصالت

2 – نصب آسان

3 – طول عمر بالا

4 – مصرف برق پایین

5 – قیمت مناسب

6 – تنوع رنگی

تابلو نئون مغازه
تابلو نئون مغازه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *